Fraktur - påskynda läkning? Tillskott?

hjarterdam

Trådstartare
Min häst har drabbats av en bäckenbensfraktur som jag ska försöka rehabilitera - om han inte blir sämre.
Undrar om det finns några tillskott eller så som främjar skelettet och dess tillväxt? Vilken CA/P kvot ska man försöka hålla?
Sprickan går in i leden så tänkte att jag kanske skulle ge
hyalorun * stavning?*
MSM och glukosamin?
Något annat, steel joint?

Kanske överdrivet men vill ju så klart göra allt jag kan.. Kanske nån ört?

orolig till tusen :(

Sv: Fraktur - påskynda läkning? Tillskott?

Jag vet iallafall att på människa finns inget sånt, hjälper inte att äta tex extra kalktabletter osv för att påskynda en läkning av fraktur.

det bästa jag kan säga är att se till att bortsett från det, ha en väl uträknad och balanserad foderstat på hästen. särskilt om den fortfarande växer.

Jag har en häst med hovbensbrott så jag har funderat en hel delmen som Mackan säger finns det inget med dokumenterad effekt. Jag ger steel joint men mest för att jag hade det hemma. Hyaluronsyra och glukosamin påverkar/bygger upp ledvätska, glukosamin motverkar även nedbrytning av brosk men har vad jag vet ingen effekt på benbildning. MSM är väl i så fall det intressantaste eftersom det innehåller svavel som anses vara en begränsande faktor i många processer. Kanske nåt att googla på.

Viktigt däremot om du boxvilar är att se till att hästen dricker ordentligt för att undvika kolik. Jag ger linfrö till min dam och vitaminer/mineraler, i övrigt bara hö.

Tack för era tankar!
Frakturen går in i leden därav min tanke på glukosamin osv. då det finns risk för artrosbildning.
Min får en liten magblandning två gånger om dan i samband med medicinering som består av kli, betfor, linfrökaka, vitaminer och mineraler.
Fri tillgång på hö och vatten.

Funderar på om magnettäcke kanske kan vara något?

Nu är jag tråkig men jag tror inte på magnettäcke heller. Däremot är lätt massage bra för hästar på boxvila så att de hålls lite fina i musklerna.

Jag blev lite nyfiken på vad han får för medicin, är det smärtstillande?

har nämligen tidigare bra erfarenheter av magneter på en sparkskada i knäet.

Nu äter han metacam, men från och med måndag ska han börja få butta.

Visst anses magnettäcken öka blodcirkulationen? Då är det logiskt att det har positiv effekt på skador i mjukdelar. Benbrott är jag ändå tveksam till om det hjälper på, det är ju en annorlunda process. Men det kan kanske hjälpa till att hålla muskulaturen i skick under boxvilan. Hoppas det går bra för er!

Liknande trådar

Hästvård Då ska ni läsa detta. :) Har tidigare skrivit och berättat om min åring som har osteochondros i båda bakknäna. Upptäcktes dec-04 och...
Svar
3
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka