Fraktkostnader från USA

Texaz

Trådstartare
Har kikat lite på sadlar i USA, inte direkt aktuellt just nu, men kan bli!

Nu funderar jag lite över vad det kan kosta att frakta en sadel hit? Har förstått att tullavgiften är 2,7%, sen tillkommer väl momsen 25%, men frakten, hur kommer man lindrigast undan med den??

Någon som har skapligt färska erfarenheter??

Sv: Fraktkostnader från USA

Jag har fått väldigt varierande prisuppgifter på frakt från USA.
Men jag brukar be säljaren kolla och återkomma med vilka alternativ som finns.
Det är ju väldigt beroende på storlek och vikt (om säljaren är duktig på att packa) och mycket lättare för den som har sadeln att kolla. Om det är ett företag som är säljare brukar dom ha koll på fraktkostnaderna direkt dessutom men en privatsäljare behöver ju bara gå till posten o kolla. Be dom kolla försäkring också om det är dyra grejer.

Ju snabbare man vill ha leveransen desto dyrare.

Kikade på UPS sida och det visade sig att frakten skulle kosta ca 3 ggr vad sadeln gör....:eek:

Jag tog hem en sadel från Houston, vägde 16 kg ink emballage, och det
gick på 5300 i frakt. Samt att jag fick tulla på frakten! :D:angel::devil:
Det hade jag inte riktigt budgeterat.

Men visst blir det billigare, dock enbart om du tittar på sadlar som kostar
från 16000 i Sverige, annars är det bara att strunta i...

Jag tog hem en sadel för bara en knapp månad sedan. Flygfrakt med Fedex 550 dollar, leveranstid 6 dagar. Tillkommer tull på sadeln och sedan moms på både sadel och fraktkostnad. Inte helt billigt sålunda....

Nej uppenbarligen inte.....:crazy:

Får nog bli en "svensk" sadel i såna fall!!

Jag funderar också på att ta hem en sadel från USA, fick tips att åka med tom resväska o hämta den i New York. Det skulle tydligen vara billigare. Har ingen aning om det stämmer men kolla kan man ju alltid. Dessutom kan ju en tripp till NY vara kul även om man inte stannar så länge så det hinner bli dyrt det också.

Om man köper en sadel i en svensk butik så får man garantier och oftast även öppet köp så man kan prova ordentligt. Inget av detta får man om man tar hem en sadel direkt från USA.

Fast jag har köpt alla mina fyra sadlar i USA och sen tagit hit dem. De passar perfekt. Ett tips är att kolla vilken bom den har och försöka hitta någon här som har en liknande sadel. Ett exempel, jag har två olika Bob's sadlar med två helt olika bommar... Båda bommarna finns i ett antal av Bob's modeller (jag ahr en Doug Millholland som är ganska rak och har samma bom som ett antal andra av deras modeller, sen har jag en Tim McQuay som har en bom som utvecklas för hästar som inte är fullt lika raka i ryggen - utvecklades för Hollywood Dun Its avkommor säger de och passar min Hollywood Dun It dotter perfekt... den andra ligger perfekt på mina två andra reininghästar....). Så ska man köpa i USA gäller det att ha lite koll på vad man vill ha - har man det så kan det bli billigare än att köpa i Sverige. Har man inte set och vill kunna kolla att sadeln så är det bättre att köpa här....

Fast med tanke på vad frakten kostar så känns det som att det är lika bra att handla här... Iaf när dollarn står som den gör

Det beror ju på vad man vill ha för sadel och var den är tillverkad.... Är den tillverkad i USA är min erfarenhet att det ofta är billigare att privatimportera... Den som tar in den till Sverige för att sälja den ska ju också ha sitt....

Sen ska man tänka på en annan sak också.... och det är om man vill ha en sadel med mycket silver. Kan bli sansölst mycket tull på det....

En sadelsäljare i Sverige köper ju in sadlarna till inköpspris och lägger sedan på tull, frakt och moms vilket blir ungefär samma som slutsumman blir på en privatimporterad sadel.

Jag bruka avråda folk att köpa själv om dom är inte insätt i sadlar och sadel tillpassning. Det kan bli så fel och då stå man där med en sadel dom kan inte anvanda.

Jo fast om man provat en likadan sadel i Sverige så vet man ju vad man är ute efter! :laugh:

Fast för min del känns det som ett så pass stort företag att jag hellre då köper en i Sverige...

Det gå att kränga ner en sadel i en hockey veska. Man MÅSTA snor ihopp det med ett rep så att den blir kompakt.
Kom ihåg VIKTEN!

Stämmer, då har man minska riskar.

Jag sa UPS bara för att få ett frakt pris idea, jag vet dom är dyr, Fed Ex eller non av dom andra bolag kan vara biligar.

Vad har du för häst Taz?

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 508
Senast: Fibusen
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 573
Senast: Habina
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 764
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka