Frågor kring dressyren

R

Ruh

Jag funderar på att köpa en unghäst (5 år) men undrar lite och tänkte ta hjälp av er eminenta bukare :D
Hästen reds in året då den skulle bli tre. Nu kan den övergångar från skritt till trav, trav till galopp, galopp till trav och trav till halt eller skritt. Kan även lite sidvärts rörelser och basen i hoppning. Samt snäll att rida ut på.
Men jag undrar
- Vad SKA en 5åring kunna
- När kan jag börja med galoppombyten (förutsatt att jag köper honom)?

Sv: Frågor kring dressyren

Jag ska försöka svara och se hur det går :p

Vad en 5 åring SKA kunna går väl inte riktigt att säga. Tävlingsmässigt borde den väl ligga runt LA av den erfarenhet jag har. Men viktigaste (tycker jag), när jag utbildar mina hästar, är att de får en allsidig träning och lär sig använda sin kropp på rätt sätt. Hästen ska vara lätt i handen och svara på skänkeln.

Ang galoppombyten är det väl beroende på vilken häst man har, alltså väldigt individuellt. Hur pass välbalanserad är hästens galopp? Och hur mogen är hästen mentalt? Generellt börjar man byta i slutet av året då hästen är 5år. Vad man ska tänka på är att inte börja för sent och att inte krångla till det. Gör byten roligt för hästen.
Värt att tänka på är att hästen INTE ska byta galopp om du inte ger kommando.
Sen måste hästen vara stark även i förvändgalopp. Dock inte för stark för då blir det svårt att lära den byten.

Lycka till om du köper hästen!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
909
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka