Frågor angående 3årig unghäst?

sandraros

Trådstartare
Har en del saker jag funderar över när det gäller min 3 åriga unghäst, lite olika kategorier men hoppas det går bra ändå :p

Först och främst - han är superfin på alla sätt och vis men när man rider honom på ridbanan blir han lätt uttråkad (jag tror det är det som triggar det) och han vägrar tänka framåt och lyssna på mig. Han gör inget dumt men det är just det där att han ska gå framåt. Hur får jag bäst fram en framåtbjudning hos honom?

Sedan så funderar jag över om det är bättre med lösdrift eller uppstallning för honom, han går nu ute på bete dygnet runt och det funkar jätte bra. Han är ju rätt så ung och går inte varje dag, så vad tycker ni? Lösdrift eller uppstallning?

Håller även på att introducera honom till skog och mark och om ett tag även trafik, han har inte varit ute på det sättet i Polen där jag importerade honom ifrån så det är rätt så spännande för honom. Tips på saker jag kan göra för att få honom så säker som möjligt?
 
Ut och rid i skogen så kommer nog bjudningen.
Skippa ridbanan eller dra ner antalet pass.
Ha med ett bra hästsällskap uti skogen och utnyttja flocken och flockinstinkterna!

Glöm inte att vila den emellanåt, blir de off är min erfarenhet att vila kan hjälpa. Att det blivt lite mycket och behöver en paus .

Trivs den på lösdrift och det fungerar för er så kör på det!
Det hade jag gjort :)
 
Min 3 åring blev likadan! Oansträngd, lite off och omotiverad i ridhuset. Det löstes genom att ta en fullständig paus från ridhuset och ridplan. Bara uteritter i säkert närmare ett halvår. Och även en längre vila eftersom unghästar ofta behöver viloperioder för att smälta och "mala ner" allt dem lärt sig. Efter det fick åtminstone min en helt ny inställning till ridhuset.
 
Som tidigare sagt - ut och rid i sällskap med andra! Om du rider på ridbanan, ta korta pass och var noga med att inte "tjata" utan begär du fram för skänkeln är det fram. När hästen går driver du inte alls. Noggrannhet och konsekvens, och 10 min räcker.
 
Ut och rid med sällskap, kravlöst och kul. Framåt! :)

Jag hade valt lösdrift absolut, det väljer jag oavsett ålder på häst, men en unghäst vinner mycket på att gå ute i flock på stora ytor och stärka kroppen på ett naturligt sätt.
 
Att "tänka frammåt och lyssna" är en del av utbildningen. Du kan lika gärna ställa dig själv frågan: "Vad finns för plan för att lära hästen ta hjälper?"
Att inte ställa krav och rida i skogen är i och för sig trevligt, men knappast utbildande.
 
Testade idag att tömköra honom en bit i skogen och poff sa det så var det en annan häst! Han ville bara framåt men gärna styra lite själv och inte stanna så lite har vi att träna på innan jag sitter upp och rider ute. Kommer ta en hel paus från ridplan om det inte är något dunderroligt vi ska göra där så han får en bättre syn på ridplans pass nu ett tag framöver så får vi se hur han är efter det :) /Ts
 
Innan man kan göra något annat måste hästen tänka framåt. Bästa knepet är ut med sällskap; helst med tempo. Jag skrittar väldigt lite med 3-4åringar; tycker det är enklast att jogga i ett jämt tempo till en början. När hästen tänker framåt då kan man börja lära in broms, svänga, sedan flytta sig undan, framdelsvändning ect ect.
Ibland räcker det med 3-4 pass på raken; fort framåt i skogen gärna med tryggt sällskap så har man sedan en gladare häst som kan ta åt sig mer utav utbildningen. Steg 1 är Framåt.
 
Att "tänka frammåt och lyssna" är en del av utbildningen. Du kan lika gärna ställa dig själv frågan: "Vad finns för plan för att lära hästen ta hjälper?"
Att inte ställa krav och rida i skogen är i och för sig trevligt, men knappast utbildande.
Men kan vara väldigt värdefullt för en seg häst. För mig är första steget att få hästen att gå framåt.
 
Men kan vara väldigt värdefullt för en seg häst. För mig är första steget att få hästen att gå framåt.
Att komma ut i skogen när man är tre, tycker jag också är värdefullt. Mina två senaste halvblod har varit ganska snabba och uppmärksamma, då kan det vara svårt att hitta fokus när det sitter Heffaklumpar och sabeltandande tigrar bakom varje sten.
Därför använder jag bana/ridhus för att hitta fokus både hos mig och hästen, när jag utbildar den. Att hästar blir sega inne på en ridbana tror jag mer är ett "i-sadeln-problem".

Sen ut och galoppera i skogen med polarna ska man självklart göra som unghäst. (gammal med för den delen)
 
När jag hade min unghäst var det likadant, omotiverad och uttråkad på banan. Det hjälper att ta en paus från banan och rida ut istället :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 456
Senast: tanten
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp