fråga om mögel på hösilag/ensilag

D

Doneloge

Lite knäpp fråga ;-)

har hört nån gång att en typ av mögel på hösilag var bra, men att den andra var dålig. var det den svarta lr den vita som va bra..?? :confused: har för mig att det var den vita??
 
Det vita är bra om det är jäst. Eller bra, det är inte farligt i alla fall. Det är om det är mycket jäst, då kan hästen få kolik. Man känner på lukten om det är jäst eller mögel, det luktar som bakjäst.

M.
 
Mögel är alltid skadligt.

Jästangrepp (oftast som en samling prickar, luktar bakjäst om man rullar det mellan fingrarna, efterlämnar en sträv yta) kan man plocka bort om det är i större mängder. Ofarligt att fodra med i mindre mängd, däremot indikterar jäst att något kan ha gått snett vid ensileringen.
 
Mögel är aldrig bra, inte heller jäst.
Jäst är ofarligt och det finns ofarliga mögel, men det indikerar alltid att ensileringen inte är bra. (Vilket du redan fått som svar!)
 
Toppenbra bilder! Då fick jag svar på det jag undrat över hela vintern. Har fått höra att möglet (det vita) är ensileringsmedel men då stämmer det alltså inte!

Är det vita möglet lika farligt som det svarta? Jag menar, kan man plocka bort det och fodra med resten av balen eller ska man kasta hela balen ändå?
 
Det är mycket sällan ensileringsmedel används till ensilage som är taget till häst.

Hästägare vill ofta ha ett så högt ts-värde att det inte fungerar med ensileringsmedel. Kofasil Ultra är enligt uppgift det enda som fungerar på torrare produkter (upp till 60 % ts), men jag har hittills aldrig kommit i kontakt med preparerat hästensilage.
 
Är det vita möglet lika farligt som det svarta? Jag menar, kan man plocka bort det och fodra med resten av balen eller ska man kasta hela balen ändå?

Det vita möglet dyker som oftast upp på ställen där balen inte är tät, antingen genom att man slarvat vid inplastning eller så har hål uppstått i balen.

Grönt mot svart visar att processen har gått snett, och sådant skall absolut inte användas. Jag vet att de flesta tar bort vitmögel samt en bit till, men fodrar med det andra som är friskt.
 
Men kan det vita vara skadligt? Om DU fick bestämma, skulle du då ge utav den balen till din/dina hästar?
 
Ärligt talat är jag kluven i den frågan, nu har vi 4-kants balar som är delade i fyra delar. Hade en av dessa delar varit mögliga, hade jag nog själv kasserat hela den delen. Men när man delar grovfoder med andra, måste man även ge sig i vissa skeden. Här menar ju expertisen att rensar man bort det skadade samt områdena runt omkring så skall fodret vara ofarligt, jag är själv mögelallergiker och har inte fått någon reaktion när så har skett. Så jag antar att det är ok att göra på det sättet, fast jag själv inte känner mig bekväm i den sitsen.

Det känns inte bra att ge hästarna det fodret helt enkelt, vilket inte betyder att det är rätt som jag tänker. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
255
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 599
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp