Foundation

Sv: Foundation

Hola,

Med foundationblod menas att det är inget eller väldigt, väldigt lite fullblod inkorsat i stamtavlan.

Dvs att hästen stammar från kända hingstar som utgjort basen för Quarterhästen då AQHA blev till.

Ungefär så.

mvh Eva

Hola,

Med foundationblod menas att det är inget eller väldigt, väldigt lite fullblod inkorsat i stamtavlan.

Dvs att hästen stammar från kända hingstar som utgjort basen för Quarterhästen då AQHA blev till.

Ungefär så.

mvh Eva

Tack för svaret!Vart kan man få mer info om fondation hingstar?

Det finns säkert ett helt gäng. Lite lat så jag känner bara till en i skrivande stund.. Tyvärr är det dåligt med tex hingstkataloger som inom många andra raser vilket gör det lite knepigare att veta vilka hingstar som finns att välja på...
Som det är nu får man leta på varje hingst för sig. Många har hemsidor där man kan se stammen. Sedan kan det vara en fördel att ha tillgång till aqhas medlemssidor så kan man kolla stammar längre bak. Ett annat alternativ är att kontakta hingstägarna och få mera detaljerade uppgifter.

mvh Eva

Hej
Att ha foundation blod är ungefär att jämföra med att ha ett halvblod med/ur spinda familjen eller sto familj 2 (Svenskt halvblod). Oftast bra kropp och huvud (insida) men inte lika smäckra som dagens sporthästar.

Vet att Hawkhill har iaf en fin foundation hingst (jag har ridit och tävlat honom mkt trevlig), med mkt bra huvud och ok kropp ( jag tycker snygg men är lite partisk ;-)

I USA finns det åtminstone två olka foundation föreningar och de räknar ut om en häst är foundation på lite olika sätt.
Hos den ena är alla fullblod diskvalificerade och räknas som minus, i den andra så räknas t.ex Three Bars som foundation plus att man inte räknar de som finns före ett visst år (1942 tror jag men inte riktigt säker), så beroende på vilken förening man räknar ut det hos så kan man ha en foundation hos den ena men inte den andra..:cool:
Så det kan bli lite förrvirrande..:crazy:

/Carina

Ja, Vi har många hingstar i Sverige som har foundationhingsten
Skipper W (QH) i sin stam.:idea:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har i många år använt mineralsmink men börjar tröttna på att det är så meckigt att ta med sig, jag tränar ofta på lunchen så skulle...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
1 013
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka