Fotografering på hästevenemang???

Skolli

Trådstartare
Just hemkommen från Spanska Ridskolans uppvisning i Globen. Ínnan uppvisningen började blev publiken tillsagd att all fotografering med blixt var förbjudet pga säkerhetsskäl (ryttarnas säkerhet). men.... VARFÖR VARFÖR VARFÖR fotograferar folk med blixt ialla fall??? Jag fattar noll... hur svårt är det att respektera en uppmaning? Finns det någon som kan förklara VARFÖR man helt struntar i fotoförbudet trots att hela publiken fick förklarat för sig FLERA gånger varför det var förbjudet att fota. Jag antar att det här är ett vanligt förekommande fenomen på alla möjliga tillställningar... men.... fattar inte i alla fall...
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Av samma anledning som vissa bryter mot diverse andra förbud. Anledningarna kan vara många men på ett ungefär är det väl 3 huvudpunkter eller variationer på det temat.

För att man kan.
För att risken att åka fast är liten/konsekvenserna om man åker fast små.
För att man inte är enig om risken.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Och så tror jag att många inte vet hur man stänger av blixten "permanent".
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Dom har ingen koll hur deras kameror fungerar, samma sak gäller för konserter mm, även om man då inte alltid riskerar uppvisningens säkerhet.
Att sen det är väldigt få tillfällen som blixten på en kompaktkamera förbättrar bilden verkar de inte heller inse...
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Därför att de får med upplysta huvuden på publiken tillsammans med några suddiga hästar på sina bilder. Måste tycka det är snyggt?

Däremot kul med en sådan blandad publik jämfört med många hästtävlingar!

/V
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

För att folk inte vet hur kameran fungerar ;)
Det mesta som blixtrade var fokuseringslampan/ljuset eller vad det kallas
(dottern har bättre koll på sånt) inte själva blixten
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Jag tycker självklart att det är respektlöst att inte göra som man blivit ombedd.

Å andra sidan kan jag inte förstå att hästar av den typen ska bli rädda av lite kamerablixtar på ordentligt avstånd, liksom jag heller inte förstår varför blixtar och fotografering är livsfarligt för den genomsnittliga dressyrhästen medan den genomsnittliga westernhästen inte bryr sig om sådana småsaker.

Hästar som ska vara med på stora visningar bör - faktiskt - vara tränade nog för att tåla lite störningar.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Kan tänka mig att det blir lite värre när de använde sig av helt nedsläckt manege och bara två upplysta spotar där skolorna över markerna utfördes. Nu var de ju ingen häst som reagerade på alla blixtar under lördagens uppvisning iofs.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

För att folk inte vet hur kameran fungerar ;)
Det mesta som blixtrade var fokuseringslampan/ljuset eller vad det kallas
(dottern har bättre koll på sånt) inte själva blixten

Det är blixten som används som fokuseringslampa.

/V
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Det var tydligt att hästarna är tränade för situationen. Däremot så är det väl trevligt om man som publik kan minimera obehag för hästarna genom att inte springa runt på läktarna i onödan, skräna eller fota med blixt (som för övrigt ger sämre bilder/har ingen påverkan i dessa sammanhang).
Majoriteten av publiken tog dock hänsyn och fick förhoppningsvis också en minnesvärd upplevelse.

/V
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

är väl ingen som påstått att det är för att hästarna blir rädda.. är väl snarare så att man blir bländad och inte ser något när man får en blixt rätt i ögonen och det blir ju farligt
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Svaret är ju ganska enkelt. Vissa människor är idioter som bara tänker på sig själv och inte alls på andra. För blixten i det här fallet stör ju inte bara de som är nere på arenan utan även den övriga publiken.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Svaret är ju ganska enkelt. Vissa människor är idioter som bara tänker på sig själv och inte alls på andra. För blixten i det här fallet stör ju inte bara de som är nere på arenan utan även den övriga publiken.

Jag är böjd att hålla med, det mest skrämmande är ju att det inte enbart är "hästokunniga" som tog kort utan en stor del "hästtjejer" som inte har mer vett. Jag sa åt några som satt framför mig men det resulterade bara i sura blickar, trots att de stunden innan satt och prata om förra träningspasset med sina hästar.

Det jag saknade som information på föreställningen var om de ville ha applåder eller inte, hästarna tände ju till rejält ibland och ibland fungerade det bra, men det hade varit bra att veta, nu höll jag igen även om jag tyckte att det var bra.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

En handledning i att applådera? Nej tack, kan hästarna som uppträder i en show inte tåla spontana applåder så förtar det nöjet. De bör tåla blixtar också hästarna, även om det är ett ofog att använda dem. Lite användning av blixtar kan man säkert undvikas om man kör en liten stund när man får fotografera.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

En handledning i att applådera? Nej tack, kan hästarna som uppträder i en show inte tåla spontana applåder så förtar det nöjet. De bör tåla blixtar också hästarna, även om det är ett ofog att använda dem. Lite användning av blixtar kan man säkert undvikas om man kör en liten stund när man får fotografera.

Ja hästarna tålde det när de hade avslutat, men under pågående program kunde det ju vara en annan häst som höll på att ladda upp inför levad och att då publiken applåderade åt en som precis hade gjort en corbuette störde ju uppladdningen av levaden. Men det kan säkert vara så att hästarna hade klarat det, men då hade ju även det varit bra att veta, de kanske ville ha applåder, eller oxå ville de inte. Nu visste man inte och ibland blev det applåder som snabbt tystna när man såg att en häst blev överladdad och börja studsa. Det är ju en föreställning med levande djur och man vill ju inte sabba den.
 
Sv: Fotografering på hästevenemang???

Håller med om att det är jäkligt störande, dessutom så lyser man på sin höjd upp håret på den som sitter framför om man fotar på Globen. Att det skulle bli några snygga hästbilder har jag svårt att tro.

Såg Kyras eldshow för ett antal år sedan, så mycket blixtar att hela grejen blev förstörd i mina ögon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp