Fosterdiagnostik utan riskfaktorer

P

Pem

Är det någon som har erfarenhet av eller vet hur landstinget ställer sig till fostervattenprov och övrig fosterdiagnostik även när det inte finns några uppenbara riskfaktorer?

Vi gjorde endast UL under första graviditeten och det barnet är helt frisk. Jag är snart 33 år så vi kommer ju inte automatiskt att erbjudas t ex NUPP-test. Helst av allt skulle jag vilja göra fostervattensprov eller liknande direkt eftersom NUPP inte ger definitiva besked.

Både jag och min sambo har kommit fram till att vi vill göra detta, kanske lite underligt eftersom allt gick så bra första gången utan sådana här "tilltag". Missfallsrisken är inget jag är speciellt oroligt för, dels är det ju extremt ovanligt och dels så har jag både gångerna blivit gravid på första försöket. (Snälla, tolka det inte som att jag tar lätt på ett missfall heller, det gör jag inte. Det vore däremot inte en total katastrof).

Vad tror ni är det bara att be om att få göra fostervattensprov när vi är på inskrivningssamtalet?

Sv: Fosterdiagnostik utan riskfaktorer

Nupp är väl bra att starta med för att se hur ni ligger till med risken?

Missfallsrisken är ändå 1/100 vid fostervattensprov, och jag upplevde det som väldigt obehagligt när jag gjorde det vid senaste graviditeten.

Ja, det tror jag.
Om ni är så bestämda på att ni vill göra ett fostervattensprov så kan dom inte neka er det, det är väl frivilligt.
Att vara orolig som blivande förälder är väl skäl nog i sig, om man redan ställt sig frågan och tycker att det känns viktigt?

Jag tror ni får bekosta det själva om ni inte ligger i riskzon innan, men det är det väl värt kanske om ni är så bestämda om FP.

Det är ju positivt :)

Fråga på inskrivningen, kan inte landstinget hjälpa er så finns det ju privata kliniker. Du bor ju i sthlm och det var dit jag blev hänvisad när jag var orolig i början av andra graviditeten, men sen gick det så fort att jag hade gått förbi v.12 innan jag hann boka en tid hos mamma mia :o

Avvikelser på rutin UL gjorde sen att jag fick göra fostervattensprov på sjukhuset, hamnade på 1/300 fast jag bara är 23 år.

Jag är nyss fyllda 28 och bor oxå i stockholm och är gravid med mitt första barn.

Jag resonerade som du, jag är inte säker på att jag kommer känna mig lugn med nupp/kubb som bara bedömmer sanolikhetet vilket jag sa till Bm som då föreslog att jag skippade nuppen och istället direkt gjorde ett fostervattenprov.

Det kostar samhället en hel del att genomföra nupp/kubbtester och gör du ett sådant och får låg sannolikhet komemr du inte kostnadsfritt får göra ett fvp.
Men när jag bad om att för göra ett fvp istället var det inga problem alls.
Som du själv läst visar ju dessutom nya studier på att missfallsrisken är så låg som 0.13 %.

När vi ändå gjorde fvp bad jag om en utökad koll med odling där man tittar på alla kromosomer, inte heller detta var något problem, fick svaret för ca 2 mån , allt normalt, så nu kan jag njuta av resten av graviditeten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det är viktigt att innan man gör fosterdiagnostik att man bestämt sig innan vad man vill göra om fostret har några förändringar. Att man mentalt förbereder sig på vad som kan hända. Det låter ju som ni vill göra fostervattensprov, så det är väl bara att göra det och betala själva om inte landstinget bekostar det.

Jag gjorde KUB och fick ett riskvärde något över det där man är berättigad till fostervattenprov/moderkaksprov. Även om barnmorskan som gjorde UL tyckte att det var liten risk så bad vi om att få göra ett riktigt prov och det var inget de motsatte sig! Så antagligen är det bara att ta upp detta på med barnmorskan och som någon skrev så är det väl bara att bekosta det själv.

Vi fick göra moderkaksprov eftersom det går att göra tidigare i graviditeten, dock gjordes bara snabbtestet för vår del.

Inget missfall och ut kom en frisk flicka.

Tack för era svar, jag får helt enkelt se jag som händer på inskrivningen. Om jag nu bara kan få tid till att boka in det, det är lite mer brist på tid nu än förra graviditeten.

Tror det är ganska olika i olika landsting. Vi erbjöds Nupp/KUB direkt vid vårt första barn, ingen är i någon riskzon( är 29/31 år och har inga andra avvikande faktorer som spelar in) och det var kostnadsfritt. Vårt län hade dessutom en ganska hög gräns för att gå vidare med fostervattensprov dvs 1/300 risk vid Nupp/Kub rekommenderades till fostervattensprov och det är kostnadsfritt med. Vi diskuterade innan och beslutade oiss att ta fostervattensprov om de andra proverna visade minsta förhöjd risk. Hade dock väldigt långt ifrån några riskvärden (1/11000) så vi väntar och tror/hoppas att vi får ett friskt barn.... Det är ju en dle risker med att ta proverna med

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka