Fosforbalans *hjälp*

F

Filou

Vi har precis fått foderanalysen på höets mineralhalt och det blir underskott på fosfor och för mkt kalcium, men det är ju från grovfodret och borde inte göra något. Men jag undrar hur mycket fosforbalans skulle behövas till följande:

8,5 kg hösilage
1 kg hö
0,25 kg betfor
1 dl olja

Värderna på hösilage: 7,8 mj 60 protein 5,5 kalcium och 2,2 fosfor
Värderna på höet: 6,8 mj 27 protein 2,3 kaclium och 1,5 fosfor

Skulle bli superglad för hjälp. Hennes behov är 32 i ca och 25 p
 
Sv: Fosforbalans *hjälp*

Jag kan försöka! :) Du får säkert bättre svar ifrån någon annan. :D

2 dosmått fosforbalans skulle väl räcka för att täcka hennes behov av fosfor. Då blir det en Ca/P kvot på 2 och det är okej, eftersom överskottet av kalcium kommer ifrån grovfodret och både Ca och P behoven är täckta.

Har du inte Mg värderna?

mvh bella
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosforbalans *hjälp*

Tack så mycket! :)
Vet du ungefär vad den innehåller per mått?

Har tyvärr inte mg-värdet på höet just nu men kan fråga hon som tog analysen ikväll...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp