Förvirrande kring karpaltunnelproblem!

R

Rosetten

Blir så förvirrad kring detta om karpaltunnelproblem. Vilka symtom visar en häst med karpaltunnelproblem? Finns så lite att läsa om det. Ni som haft hästar med karpaltunnelproblem kan väl berätta vilka symtom hästen visat.

Sv: Förvirrande kring karpaltunnelproblem!

i första hand blir hästen halt i framknäna, där det gör ont. sen kan den säkert få mängder med sekundära hältor.

min häst som vanligt vis har riktigt flashiga framben får en jätte tråkig gång. och känns framtung.

Får han gallor och i så fall var? Får han några problem att böja ihop frambenet? Har du fått några svar på varför hästar får de här problemet?:confused:

han får inte gallor, men det är vanligt med gallor vid ledinflamation. då det blir en ansamling med ledvätska och svullnad.
Ja anser att han böjer ihop benen sämre, då han har ganska mkt framknän i sin gång. när han blir halt i framknäna så får han rakare ben och tråkigare gång.

varför hästar får det...? det är en reaktion på överansträningning.

Har haft en häst på tillridning som senare visade sig ha de problemen. Symptomen på den var ovillighet, snedhet och ryggproblem. Var inte halt förrän "på slutet". Den opererades, vet inte hur det gick sedan.
Denna häst hade även en udda exteriör med ett dåligt sadelläge, överbyggd men med bra gång. Hoppade även bra.
Hästen var väldigt istadig med ägaren och kom då till mej, funkade bra ang istadigheten men man kände att något var "fel".....

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Sol
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar