Förvirrande färgnedärvning hos kaniner

A

aspartam

Jag håller på och lär mig lite om kaninens färger och färgnedärvning. Hade tänkt korsa en madagaskar (AA bb CC DD gg) med en blå (AA BB CC dd gg). Hade det varit häst hade ju kombinationer som Bb och Dd skett, men dessa verkar inte förekomma på kanin?

Om jag har förstått det rätt kan madagaskar och blå ge (förutom de färgerna förstås) svart (AA BB CC DD gg) och gulbrun/isabella (AA bb CC dd gg). Har jag förstått rätt då?

Hur nedärvs egentligen kjolar och dylikt från Lejonhövdad kanin? Min hane har ju ”enkel gen för man”, innebär det även att han har det genetiskt, det vill säga nedärver 50 % chans för pannlugg, man och kjol?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

OM du korsar din madagaskar och din madagaskar absolut inte bär på ngt färganlag alls jag då blir ungarna svarta! Men OM den nu bär på blå och den blå bär på gul jag då kan det bli isabella, sedan kan de bära zobelanlag båda (am) då kan det bli siameser!Så exakt vad dina kaniner bär på vet du först vid parning eller om du vet morfar/mormor och farfar/farfmors fäger o gärna ännu längre bak OCH man skirver inte de stora bokstäverna dubbelt, bara de små vikande skrivs dubbelt alltså:
AbbCDdd

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka