Förvänd galopp?

bubbel

Trådstartare
Lägger frågan här eftersom jag hoppas/tror att jag kommer få bättre svar här än under "vanlig" dressyr.

Frågan lyder; hur ska jag ha mitt bäcken vridet/vinklat när jag rider förvänd galopp i ett hörn/på volt? I den rättvända galoppen på volt vrider jag bäckenet utåt så jag kommer bak med höger höft sas, och försöker sitta lite mer på ytter sittben för att understödja galoppen. Men som sagt, hur blir det när jag istället rider förvänd galopp :confused:

Sv: Förvänd galopp?

Nu tänker jag inte diskutera om om man ska rida förvänd galopp eller inte.. Men du ska placera ditt bäcken så som du vill att hästens bäcken ska vara placerat sen spelar det ingen roll om du rider förvänd eller rättvänd galopp, galoppen är ju densamma!

Det verkar inte som att detta var ett särskilt "populärt" ämne. Men använder man inte till viss del bäckenet till att även understödja galoppen?

Rider du i tex höger galopp har du din högra höft/Ditt högra sittben längre fram. Det spelar ingen roll om det är höger eller vänster varv då, eller hur?

Men ska jag inte i vänster varv släppa upp inner bak genom att skjuta fram vänster höft? Då sitter jag ju emot högergaloppen. Eller är jag helt ute med cykeln?

Du öppnar väg för vänster bak genom att flytta fram din vänstra höft i vänster galoppen. (och tvärtom i högergaloppen) Om du rider förvänd eller rättvänd galopp spelar ingen roll. Dina höfter och sittben ska vara på samma plats så länge du bibehåller samma galopp även om du byter varv. Är du med?

Nej, jag tror inte riktigt jag förstår... för om jag rider på en volt (säg i trav) så ska jag ju skjuta fram innersidans höft för att släppa upp inner bak och styra in bakdelen. Men om jag då galopperar i andra sidans galopp så blir det väl knasigt? :confused:

Hrm... Jag vet inte riktigt hur du menar med att styra in bakdelen. Men det spelar ingen rill.
Galopphjälper kan se ganska olika ut från ryttare till ryttare och mellan olika hästar. Bry dig inte så mycket om vad jag skrev om hjälperna.
Det viktiga är att du ska sitta kvar på samma sätt även om du byter varv i galoppen. Rider du tex i höger galopp och sitter som du brukar och vänder halvt igenom, så du kommer ut i vänster varv, så ska du sitta kvar i samma galoppsits. Hästen förstår inte vad du menar om du ändrar din sits för att det är nytt varv. Hästen ska ha samma galopphjälper oavsett om det är rättvänd eller förvänd galopp. Är du med nu?

Ja.. jag förstår hur du tänker - du talar du dock om "förvänd" galopp på rakt spår, vilket inte ens är förvänd galopp.

Ta istället ett exempel där jag byter om volt. Hur ska jag positionera mig då i den nya varvet för att behålla den gamla galoppen och få hästen böjd åt det nya varvet?

Ja.. jag förstår hur du tänker - du talar du dock om "förvänd" galopp på rakt spår, vilket inte ens är förvänd galopp.

Ta istället ett exempel där jag byter om volt. Hur ska jag positionera mig då i den nya varvet för att behålla den gamla galoppen och få hästen böjd åt det nya varvet?

om vi säger såhär: du rider i höger galopp på volt och då har du höger höft något framåt. sedan byter du volt, typ 8-volt, med bibehållen galopp (alltså höger) och då sitter du alltså kvar med höger höft framåt, eftersom du fortfarande vill att hästen ska hålla höger galopp. gör du inte det utan skjuter fram vänster höft istället ber du hästen byta galopp, eftersom du då sitter som du gör vi vänstergalopp.
en känslig häst reagerar genom att byta galopp och du byter framskjutande höft.

sen förstår jag inte hur du menar är du säger att du vill böja hästen i det nya varvet. enligt min åsikt så ska hästen fortsätta att gå böjd åt det "gamla hållet" (alltså höger i mitt ex ovan). skulle jag böja om min häst skulle jag vilja att han bytte galopp, för mig är det samma sak, eftersom de har två olika galopper med olika rörelsemönster som hindrar hästen från att göra exakt samma saker åt båda hållen.
och som sagt det här sista är bara mina egna tankar, vet inte alls vad BB skulle säga om det!

Håhåå.... du tänker så ja. Det kanske är sant, att man inte kan begära samma böjning i förvänd galopp. Tack för ditt svar! :bow:

Nej jag talar om förvänd galopp runt fyrkanten i mitt exempel. Det innebär böjt spår i hörnen. Men du måste sitta kvar i galoppsitsen vare sig det är rakt eller böjt spår. Om du ändrar din sits så ändrar hästen sig också. genom att byta galopp, bryta av. Du måste sitta kvar för att hästen ska förstå att den ska bibehålla samma galopp. På rakt spår är hästen rak men på böjt spår är hästen ställd åt galoppsidan.

Senast ändrad:

Ja det att sitta kvar och inte störa i det läget är ofta det svåraste för ryttaren(s hjärna) och det kan lätt bli ofrivilliga störningar om man inte ser upp, när man börjar med förvänd. Bra för att tvingas ha koll på vikten och koordinationen bla.

För att hjälpa den runt i hörnen har man stödet på ytter- som då är inåt- o trampar ner lite åt galoppsidan.

Jag har nyss läst mig till att öva upp förvänd galopp och i alla böcker jag läst står det att man alltid ska ställa åt galoppsidan i förvänd galopp, på böjt spår. Men jag kan inte säga helt varför, jag antar att det är för att underlätta på något sätt och att man inte ska förvirra hästen att byta galopp.

Tittade nyligen på en Doma Vaquera-uppvisning med spaniens mästare, och han ställde mot galoppsidan i volten.

Hoppas du hittar ditt sätt :)

Det funkar bra.
Inte ens mina unghästar som har lärt sig byten först- bytte ngn gång.

Väl avvägt tempo är förstås en förutsättning.

Sen är det väldigt lösgörande att ställa mjukt inåt ibland- om hästen är säker o ryttaren behåller sin balans.

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: lytesout95
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 570
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar