Fortsatta frågor om grundvaccination

I

IslaBonita

Jag hade en tråd om detta ämne innan men hittar den inte... Jag har skaffat ett hästpass till min häst, och då jag inte hade papper på vaccination (hästen varit vaccinerad - men inga papper) för att allt skulle bli riktigt har jag vaccinerat hästen. Till mitt problem.

Här på buke fick jag svaret att jag var tvungen att grundvaccinera för att allt skulle bli rätt. På kliniken visste de inte, först sa de nej, men de kom till slut fram till att jag skulle grundvaccinera för att allt skulle bli rätt, men det var väääldigt tveksamt. Distriktsveterinären säger att jag absolut inte behöver köra en grundvaccinering då jag inte tänker tävla.

Nu har hästen alltså en stämpel i passet, räcker den att visa upp? Tex om jag vill lösa ridhuskort? Alltså inte tävla...

Känner mig väldigt förvirrad :confused:

Sv: Fortsatta frågor om grundvaccination

om du behöver visa ett vacc.intyg någon gång så måste det ju vara komplett - dvs visa hästens alla vaccinationer så det syns att det inte missats någon gång = ofullständigt skydd.

vad är det för stämpel du pratar om? Ofta får man en stämpel när hästen fått sin spruta = intyg på vilket vaccin och NÄR det gjordes och av VEM - eller har veterinären intygad att hästen ÄR fullständigt vaccinerad och med datum när nästa spruta ges?

Ska du in på ridklubb som kräver vaccinationsintyg så måste du kunna bevisa att hästen har en riktigt grundvaccinering i botten och att den sen "fyllts på" i rätt tid varje år.

sen kanske just din klubb inte har de kraven.

Men för hästens säkerhetsskull - se till att den får en ordentlig grundvaccinering (kostar 5-700 kr varje gång och den ska ha två sprutor med 6 v mellanrum) och att intervallerna följs senare och att detta skrivs ned av vet i passet/vacc.intyg

(har du inte ens något vaccinationsintyg??)

Hejsan!
om du behöver visa ett vacc.intyg någon gång så måste det ju vara komplett - dvs visa hästens alla vaccinationer så det syns att det inte missats någon gång = ofullständigt skydd.

Det är det jag undrar, om det räknas som ofullständigt eftersom veterinären sa att det räckte!

vad är det för stämpel du pratar om? Ofta får man en stämpel när hästen fått sin spruta = intyg på vilket vaccin och NÄR det gjordes och av VEM - eller har veterinären intygad att hästen ÄR fullständigt vaccinerad och med datum när nästa spruta ges?

Kanske var otydlig, vaccinationen är inskriven i passet och veterinären har stämplat med sitt namn.

Ska du in på ridklubb som kräver vaccinationsintyg så måste du kunna bevisa att hästen har en riktigt grundvaccinering i botten och att den sen "fyllts på" i rätt tid varje år.
sen kanske just din klubb inte har de kraven.

Återigen, det är det som är min fundering, om det är riktigt och tillräckligt eller inte. Alla säger ju olika!

Men för hästens säkerhetsskull - se till att den får en ordentlig grundvaccinering (kostar 5-700 kr varje gång och den ska ha två sprutor med 6 v mellanrum) och att intervallerna följs senare och att detta skrivs ned av vet i passet/vacc.intyg

(har du inte ens något vaccinationsintyg??)

Hästen ÄR grundvaccinerad och vaccinerad, men jag har inga papper på det och hästen är såpass ny för mig att jag just fått passet som därmed var tomt. Så jag är inte orolig för hästen utan vill ha rätt papper

Rätt papper = ny grundvaccination tyvärr. Har hästen fått EN spruta nu räcker INTE det, utan den måste ha en till 21-92 dagar efter den första och sen återvaccineras årligen för att gälla enligt TR.

7 dagar efter 2:a sprutan kan du tävla etc och sen är det godkänt sålänge du vacc om MAX 1 år efter andra sprutan och sen med max ett års mellanrum.

Om du vet vilken veterinär som har vaccinerat hästen tidigare kan du alltid fråga om veterinären har fört journal på dessa vaccinationer. Om så är fallet kanske han/hon kan föra in de tidigare vaccinationerna i det nya passet för att få det komplett.

Halloj! '

Alexandra W:
Verkar som att grundvaccinering är det enda rätta om alla papper ska vara rätt!

Welsh Cob: Jag skulle kunna ta reda på veterinärens namn, men då måste jag uppsöka honom och han har förmodligen inte koll på datum och så vidare och så är det ungefär 50 mil härifrån. :eek:

Tack för svaren!

Ja, det är tyvärr så att enda sättet att ha korrekta papper är att ha papper på grundvaccinering och sen obruten vaccinering i tid. Har papprena på det försvunnit och man inte kan återskapa dem (t ex genom journaler) då är det tyvärr bara att göra om dem.

Fått göra det själv, tyvärr, och surt men vill man tävla så har man inget val, man måste kunna visa upp obruten vacckedja från grundvacc.

En kompis hade en 20 år gammal fjording, grundad som ung och sen revacc årligen. Det blir ganska många intyg (före passens tid det här) så hon hade ju 3 intyg fullskrivna typ. Så gick det första sönder av ålder och slitade. Men vad sjutton, hon hade ju 15 års vaccinationer årligen på intyg, kan ju inte vara problem. Tyvärr satt ngn gestapomänniska i sekretariatet, såhon fick inte starta då hon inte kunde bevisa grundvacc.. :crazy:

Om du har säljarens namn och veterinärens namn, så kan du säkert få en kopia på utförda vaccinationen skickad till dig. Om säljaren betalat för vaccinationerna så bör ju denne veta när det gjordes.

Med en kopia kan du vid tillfälle be en vet som du träffar att föra in vaccinationerna i passet om du vill det. Annars är det ju lika giltigt med ett löst vaccinationskort.

Om det går att få fram tidigare vaccinationer så kan du antingen göra som Cutty skriver (få kopia och be någon annan veterinär fylla i passet) eller skicka passet till den tidigare veterinären för ifyllnad. Det är dock tveksamt om det är lagligt eftersom det är 50 mil bort och "3-timmarsregel" för passet :grin:

:eek:

Den människan måste ju enbart ha varit ute efter att bråka :p
Det var det löjligaste jag hört på väääldigt länge.

Tja, snarare gestapofölja TR. Du måste ju kunna bevisa grundvacc enligt TR. Men det kändes VÄLDIGT onödigt ja, i det fallet. Samtidigt så ska man vara väldigt petig så om hon fått starta ändå, så var ska man dra gränsen? Om man kan bevisa 15 årliga vacc får man starta, men 14 år då får du vaccinera om. 5 år? Etc.

Å ena sidan sitter liksom få hästägare och vaccinerar årligen utan att ha grundvaccinerat. Å andra sidan skapar regelundantag kaos. Är ju eg samma som om du missat årliga vacc med EN dag. Då är det bara grundvaccinera om. Kan ju kännas väldigt tjurigt, för skyddet påverkas inte. Samtidigt så om det är okej att missa med en dag, varför är det inte okej att missa med två dagar etc.

Så, de har det knappast helt lätt i sekretariaten, och följer de TR slaviskt i frågan blir det iaf lika för alla. Även om man kan tycka att de borde ha släppt igenom den hästen, då den tävlat många ggr förr och då kunnat visa komplett intyg. Men även det leder ju till potentiellt strul sen. 'Ja men fråga X, hon kan intyga att han är grundvacc för jag visade intyg när jag löste ridhuskortet i ridhus X' osv..

KL. Sökte upp min gamla tråd, för nu blir jag snart tokig! Vet inte vem man ska lyssna på! Veterinären har informerat mig om att min häst är färdigvaccinerad (fick sin andra spruta i december - eller januari :)). Att det ska gå ett år tills jag vaccinerar om.

Har ju fått vaccinera om enligt grundschemat. Min häst har fått influensa + stelkramp i samma

Nu hittade jag följande information:
Vaccinationsschema:
Första dosen vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccinera hästen minst en gång per år. Hästar som ofta utsätts för smitta bör vaccineras oftare.

VAD TUSAN är rätt!??? Jag är inte ute och tävlar och knappast och tränar heller, men vill ha alla papper i ordning om lusten skulle falla på.

Snälla, ge mig klarhet igen! Eller information om var jag ska vända mig.

För tävling gäller återvaccination inom 1 år. annars rekomenderar man 3 sprutor som grund , men tävling räcker det med 2 st och sen inom 1 gång året men överskrid inte tiden från sista sprutan .

Mia

För tävling gäller återvaccination inom 1 år. annars rekomenderar man 3 sprutor som grund , men tävling räcker det med 2 st .och sen inom 1 gång året men överskrid inte tiden från sista sprutan .

Mia

:crazy:

Alltså. Jag må vad trög. Men jag fattar inte! "Rekommenderar?":confused: Jag vill veta vad jag ska ha för att ha rena papper.

Är min häst färdig-grundvaccinerad?

Senast ändrad av en moderator:

:crazy:

Alltså. Jag må vad trög. Men jag fattar inte! "Rekommenderar?":confused: Jag vill veta vad jag ska ha för att ha rena papper.

Är min häst färdig-grundvaccinerad?

JA ;) För tävling !!!!

Men vaccintillverkaren rekomenderar även 1 vacc vid 6 månader om du vill för ev bättre skydd.

Men den behövs inte för tävling den 3dje vacc kan du göra som du vill med ;):idea:

JA ;) För tävling !!!!

Men vaccintillverkaren rekomenderar även 1 vacc vid 6 månader om du vill för ev bättre skydd.

Men den behövs inte för tävling den 3dje vacc kan du göra som du vill med ;):idea:

TACK!!!

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Liten
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: Minstral
·
Hästvård Idiotfråga gällande vaccination. Eftersom det är lördag vill jag inte ringa distriktarna och fråga utan det blir buke. Min häst...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Bluefish
·
Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Taefill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025