Fortfarande vaktigt sto

Moroten89

Trådstartare
Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har liksom strukturerat om hela stallet för att ge lugn o ro.
Tyvärr har det inte gått över utan det går fortfarande inte hantera varken sto eller föl.
Ägaren tar det med ro och verkar tro det kommer gå över med tiden. Själv tycker jag det är olustigt då stoet gör utfall om man kommer för nära.
Tror ägaren iaf kommer så nära att hen kan ge äpple ur handen men skulle vilja kunna tipsa om hur detta går att jobba kring.
Eller har ägaren rätt att det kommer släppa? Fölet är bedårande sött och hon blir iaf tre veckor nu borde det inte avta.
 
Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har liksom strukturerat om hela stallet för att ge lugn o ro.
Tyvärr har det inte gått över utan det går fortfarande inte hantera varken sto eller föl.
Ägaren tar det med ro och verkar tro det kommer gå över med tiden. Själv tycker jag det är olustigt då stoet gör utfall om man kommer för nära.
Tror ägaren iaf kommer så nära att hen kan ge äpple ur handen men skulle vilja kunna tipsa om hur detta går att jobba kring.
Eller har ägaren rätt att det kommer släppa? Fölet är bedårande sött och hon blir iaf tre veckor nu borde det inte avta.
3 veckor är ingenting. Är stoet en förstagångsmamma? Får hon vara i fred med sitt föl i övrigt?
 
Hur är du inblandad? Är du anställd att hantera sto+föl? Går de i samma hage som din häst och är det därför du är orolig när du behöver gå in i hagen för att ta din häst? Eller vilka situationer upplever du som olustiga?

Om de går i samma hage som din häst och stoet är hotfullt mot dig trots att du håller avståndet och bara går fram till din egen häst så borde de kanske fundera över att flytta sto+föl till en egen hage så att stoet slipper känna att hon behöver försvara sitt föl mot människor som kommer, enligt henne, för nära.
 
Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har liksom strukturerat om hela stallet för att ge lugn o ro.
Tyvärr har det inte gått över utan det går fortfarande inte hantera varken sto eller föl.
Ägaren tar det med ro och verkar tro det kommer gå över med tiden. Själv tycker jag det är olustigt då stoet gör utfall om man kommer för nära.
Tror ägaren iaf kommer så nära att hen kan ge äpple ur handen men skulle vilja kunna tipsa om hur detta går att jobba kring.
Eller har ägaren rätt att det kommer släppa? Fölet är bedårande sött och hon blir iaf tre veckor nu borde det inte avta.
Håller med om att tre veckor inte är någonting. Mitt gamla sto började släppa en aningen på vaksamheten efter tre veckor.

Sover de i box på natten skulle jag hänga upp täcken eller något över boxgallret så att de fick lite avskildhet.
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 177
Senast: Masse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 930
Senast: Migo
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 024
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp