Fort hjälp mig!skänkeldöd.

L

Litur_sötnos

Hej. Går det att träna upp en häst som är skänkeldöd att lyssna på skänklarna?Hur ska man göra i så fall?

Sv: Fort hjälp mig!skänkeldöd.

Ja, det kan väl ta upp till en halv minut...

Stå i halt, gott om plats framför er. Lägg till skänkeln så lätt som du vill hästen ska reagera. Vänta mkt kort stund och se om det kommer reaktion (troligen inte). Lägg till spö så hästen reagerar. Upprepa, upprepa, upprepa. Du ska helst kunna välja vilken gångart hästen ska igång i från halten. Det tar väldigt kort tid att få hästen lydig för skänkeln. Viktigt är att du ger hästen TOTAL frihet i munnen när den tar spöhjälpen och att du berömmer ordentligt.

Mitt råd är att du tränar den från marken- utan spö. Använd dina händer och få hästen att gå undan för tryck.

Hoppsan, såg att mina "upprepa" kan tolkas som om man ska spöa sin häst om och om igen. Så menade jag naturligtvis inte. Halt, lätt skänkeltryck, kolla efter reaktion. Ingen reaktion: spöhjälp, släpp efter på tygel SÅ FORT gensvaret kommer, beröm och låt hästen gå fram. Halt igen, lätt skänkeltryck, kolla efter reaktion. Upprepa spöhjälp om det behövs.

Jag tycker att man ska lägga in fler steg än två. Ge framåtdrivande hjälp med säte, lägg på överskänkel om hästen inte svarar på sätet, underskänkel om hästen inte lyssnat på överskänkeln, tryck med hälen om underskänkeln inte funkar och SEN kan man lägga till spö.

Trycket ska vara konstant tills hästen svarar då allt tryck ska upphöra. Släpper man trycket och väntar på att hästen ska reagera tolkar hästhjärnan det som att det var rätt att ignorera hjälpen, då hästar är konstruerade till att söka sig undan tryck.

Hej! såg at du bodde i luleå, tänkte då att du kanske menade en speciell häst, som jag kanske vet vilken det är? vad heter h*n?.. ett tips sen är bara att absolut inte börja andvända sporrar för att bli skarpare... Är hästen en riskole häst? då kanske han har tröttnat? men som någon sa, träna från marken. Träna röstkommandon. Kom bara ihåg att inte "smattra" det har i slutändan ingen effekt om du gör det hela tiden.

Att ge framåtdrivande hjälp med sätet är inte helt lätt, blir lätt att ryttaren juckar till. Är hästen skänkeldöd föredrar jag att väcka den, sedan kan man börja "rida". Hästar reagerar för förändringar, jmf med att du efter ett tag inte känner en person som trycker med sin hand mot ditt lår t ex.

På en helt okänd häst, som man inte känner till känsligheten hos, kan jag förstå ditt resonemang. Men på en häst som man VET är bortkopplad, föredrar jag att få en reaktion meddetsamma.

Förresten, hästar är inte alls konstruerade att vika undan från tryck. De är mottrycksdjur.

inte jag som har gjort hästen skänkeldöd..skulle rida på den här hästen och den lyssnade inte på skänkeln..tänkte få lite tips så där...tack för tipsen alla...

Där håller jag helt enkelt inte med dig. ;) Att andra människor gjort hästen bortkopplad spelar ingen roll, och det tar inte många minuter för den mest avtrubbade häst att vakna till liv - har inte tagit så mycket längre hittills i alla fall. Även helt okända hästar är hästar, och fungerar som hästar i allmänhet fungerar.

Nej, en halv minut kan det ta... Så det håller jag med dig om!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama