första medryttarhästen - hjälp!

Kilauea

Trådstartare
Hoppas jag är på rätt forum....
Har fått erbjudande genom en kompis att ta hand om dennes häst (islänning) 1-3 ggr/vecka.
Jag må ha rid- och hästvana men jag har inte tagit hand om en häst själv tidigare. Senast var på ridläger x-år sedan, men då har man ju hjälp av personalen.
Lite tips och råd skulle sitta fint. Hur var det när ni fick ta hand om en häst själva första gången? Vad ska man tänka på?
Jag känner mig som en nybörjare igen.... :angel:

Sv: första medryttarhästen - hjälp!

ha känner igen mig verkligen :) det kan vara lite pirrigt att helt plötsligt vara själv i stallet/med hästen. men jag tycker du skall åka dit med din kommpis och göra allt själv men att hon är med bara så du kan känna in lite hur det är.
ta en "lära-känna-period" där du pysslar går ut och går och bara myser och lär känna pollen..

lycka till

Be din kompis vara med en eller ett par gånger så hon kan visa hur hon vill att du ska göra med hästen.

Låt kompisen visa hur allt går till i stallet och sådär så att du vet hur du ska göra så borde det väl inte vara några problem? Är du hästvan så vänjer du dig snabbt vid att ta hand om hästen utan hjälp. Och om du behöver hjälp så är det bara att fråga någon i stallet! :D

malu

Passa också på att fråga om saker som gäller hur man uppför sig just i det stallet. T ex sopning, krattning och vart man hittar grejer som man kan behöva, tex vid nödsituationer. Man blir lätt irriterad när man alltid brukar göra på samma sätt i ett stall och så kommer det någon ny som t ex inte sopar stallgången direkt efter sig. Det är kanske inte så att det egentligen spelar någon roll men det blir lätt ett irritationsmoment. Och säkerhetsgrejor glömmer man lätt att fråga om, t ex var finns material om man måste fixa stängslet i hagen, var stänger man av strömmen eller vattnet ifall något händer osv.
Lycka till!
/nocke

Ni har bra idéer allihop!
Har varit med och ridit hästen ett antal gånger tidigare, men som sagt, då har kompisen alltid varit med.
Vi ska diskutera igenom allt ordentligt och som ni sa - annars kan man alltid fråga de andra i stallet (även om det inte är så många).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama