Första islandshästen in i riddarskapet

P

poseidon

Igår avklarade Katrin Wallberg spöprovet på sin akademiskt skolade hingst Korall från Häringe. I provet ingår halva steg, galoppiruetter och skolorna i skritt och trav. Det är roligt att det nu är "bevisat" att även islandshästar klarar av de högre skolorna. Men det uppdagar ju också en hel del frågor. Den intresserade kan ju alltid titta in på Katrins hemsida på ridkonst.nu. Men som sagt, provet är avklarat och igår firades det med champagne

:banana:

Missa inte kommande nummer av Ridsport och Islandshästen, där kommer jag med en fullständig rapport om prestationen!
Bra jobbat Katrin!!! :bow: Och Korall oxå för den delen :bow: han var SÅ duktig!

Pernilla

ååååhh så roligt :D :bump:!!!!! grattis Katrin o Korall!
någon som vet om det blev filmat?

Det är roligt att det nu är "bevisat" att även islandshästar klarar av de högre skolorna. Men det uppdagar ju också en hel del frågor.

Vad är det för frågor som dyker upp då? :confused:

Va tjusiga utstyrslar :d! Va duktiga Kartrin och Korall är! Men visst underlättar det nog om man får träna för Bent *avis*!

Uppdagar ju en del frågor...

Jo det jag skrev med "bevisat" var lite ironiskt menat mot de som skiljer islandshästarna från övriga hästraser. Att islandshästar kan utföra svåra rörelser borde ju inte vara särskilt spektakulärt, utan något som vilken hästras som helst kan. Kruxet är bara det att det ju faktiskt inte är någon som piafferat sin häst i avslappning eller klarat galoppiruett på ett föredömligt sätt. Men det har självklart med inriktning att göra; islandshästryttare kallas just islandshästryttare och likställs inte med andra ryttare. Ungefär som western är western, man tränar "bara" gångarter. Men hela ridningen borde ju gå ut på att skapa en hållbar häst som kan orka bära en, t.ex. en vacker trav kommer ju ur en naturlig trav osv.

När jag skrev att det uppdagades en del frågor så syftade jag på diskussioner som redan varit uppe på dagordningen här på forumet. Korall har fått en bärig skritt, trav och galopp (jag har själv haft äran att blivit buren av honom...) MEN han har inte blivit tränad ett endaste steg i tölt. Koralls tölt (för han har den i sig) kommer fram som en reaktion när han blir spänd, t.ex. i galopparbete då han får en snarlik tölt när han tappar samlingen. Inner bak sätter ned med inner fram som nästa steg istället för ytterfram. Hur ska man träna tölt på ett föredömligt sätt utan spänning? Det är stora frågor, jag vet, men det vore intressant om någon knäckte koden hur man tränade tölt förr i tiden, för den har ju funnits på många europeiska raser. Och det finns ju målade bevis på detta.

På Bent-kursen nu i helgen talade han om en bild från island från ja, jag vet inte men kanske hundra år tillbaka. Den visar en bild på en man med glsögon som sitter på en häst med mycket fin hållning. Hästen har blank stång och mannen håller tyglarna med enhandsfattning, andra handen har han vid höften. Jag kom direkt på vilken bild det var men minns inte var jag har sett den, det finns nog många som vet vilken bild jag talar om. I alla fall, det var ju så att fram till kanske 1850 då Island började kommunicera med övriga länder (ja, det var ju inte bara Island utan allmänt började ju handel drivas allt mer med industrialiseringen m.m bla bla), så har det ju funnits en ridkultur med anor från långt tillbaka. Blanka stänger vittnar ju om att det förmodligen var en ridkultur som inte skiljde sig särskilt från övriga Europas ridakademier.

Bent menade på att det finns tecken på att häst/rid-historien sträcker sig betydligt längre tillbaka och var betydligt mer utvecklad än man hittils har trott. Man har hittat gamla tillhackade stenar som visar bilder på ryttare och hästar i skolsprång som är 2500 år gamla. Ridkonst är nog något större än bara "sitta-till-häst-och-kriga", den har kanske varit mycket mer just, konst, eller konst på vis att man red sin häst på ett sätt så att den höll länge och bar en väl, med allt vad en sådan träning innebär. Så den kultur som de första vikingarna förde över till Island på 800-talet kan har varit vad man idag skulle uttrycka som mycket avancerad, men som kanske bara var på det sätt som alla hästar reds på den tiden. Och hur såg då den skolade tölten ut? Ja, man blir så himla nyfiken.

Hoppas du fick svar på lite frågor. Om någon har hört något annat så skriv gärna. Eller ställ frågor på barockforumet, där finns det fler som är historiskt insatta.

:)/Poseidon

Jätteroligt tycker jag, tror allt fler av oss oansett diciplin, ras osv söker ngt mer liksom...akademiskt, centrerat(dock ingen skola!!) osv!!!
Stort Grattis Katrin!!!

Ja "tyvärr" är det ju så att tölten innebär en viss spänning...Rid avspänt men inte spänt som man så fint fått lära sig...
Jag rider centrerat och tycker jag hitat min "ridstil" men även här där vi strävar efter en förfining av alla hjälper, balans osv så är det nästan omöjligt att rida helt avspänt i tölten....tyvärr...det är en spänd gångart.

Re: Uppdagar ju en del frågor...

Tack för svaret!
Har inte vetat att tölten var en kontroversiell gångart inom barockridningen, det var intressant. Spontant har jag svårt att tro att spänning har med gångarten att göra, spända hästar ser man ju i alla gångarter, lösgjorda likaså. Men jag är ingen expert och vet för lite om barockridningens filosofi för att förstå vad som ligger bakom ett sånt uttalande, så jag skall hålla mig utanför debatten. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka