första gången på tåg

mezziochmejson

Trådstartare
Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt vänja honom med buren och att vara utomhus men han blir fruktansvärt stressad när vi går utanför dörren. Är det någon som har något bra tips dom skulle vilja dela med sig av?🙏 Är det bäst att ha en filt över buren så han inte ser omgivningen? Bör jag undvika att lyfta ut honom ur buren under tågresan? och hade ni låtit honom gå ut ur buren vid bytet på 30 min? Tacksam för svar🥰

Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt vänja honom med buren och att vara utomhus men han blir fruktansvärt stressad när vi går utanför dörren. Är det någon som har något bra tips dom skulle vilja dela med sig av?🙏 Är det bäst att ha en filt över buren så han inte ser omgivningen? Bör jag undvika att lyfta ut honom ur buren under tågresan? och hade ni låtit honom gå ut ur buren vid bytet på 30 min? Tacksam för svar🥰
och hade ni fortsatt att försöka vänja honom nu de närmsta dagarna eller låtit honom slippa buren fram tills tågresan?

Först och viktigast, att du bokar djurkupé. Be veterinären att skriva ut bonqat eller liknande. Filt eller inte är lite annorlunda beroende på katt, vissa blir stressade av att inte se och höra andra djur som hundar andra vill ha koll. Se till att du bokat en fönsterplats om möjligt.

Absolut inte ta ut katten ur buren! Men se till att ha vatten (jag brukar åka på fastande mage så risken för att kräkas blir mindre och när Megara kommer fram så blir det positivt med mat. Förbered dig på att katten bajsar och kissar av stress/rädsla och ha med dig extra underlag som sedan lätt kan tvättas, tvättlappar och liknande för att byta. Ha alltid sele på katten i buren.

Min katt är ju stencool med att åka (avatar när jag väckte henne eftersom hon somnar när vi åker tåg), men många katter blir rädda/stressade och förbered för det.

Lycka till!

och hade ni fortsatt att försöka vänja honom nu de närmsta dagarna eller låtit honom slippa buren fram tills tågresan?

Jag skulle försöka vänja, ha buren framme, lägg i godis, kanske gå en liten promenad och sedan mycket godis och gos. Försök att göra det så positivt som möjligt så katten associerar det med något bra istället för tex vet eller jobbig lång resa.

1734361452069.webp

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 842
Senast: Nakeri
·
K
Övr. Katt Jag och min pojkvän har blivit jourhem åt en liten skygg Ian. Han är någonstans mellan 3-6 månader, troligen närmare 5 mån. Är inte helt...
Svar
6
· Visningar
6 265
Senast: tindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Hel havre?