Förslag på kallblodshingstar mottages.

B

Bork

Hej.

Har två kallblodsston som jag ev funderar på att betäcka i år och tar gärna emot förslag på hingstar.

Sto nr 1;
Marinelle e: Marine Svarten u: Danielle ue: Rappfot

Sto nr 2;
Lomega e: Drillo u: Ceresstegga ue: Lapp Nils

Så vad skulle ni betäcka med? Motivera gärna varför just den hingsten.

Sv: Förslag på kallblodshingstar mottages.

Det är jätte svårt att bedöma bara på dina stons stam, skulle gärna vilja höra lite om vad du söker till dem, storlek, speed, styrka, psyke?

Vad är en rimlig gräns för inavelskoefficient för dig? nytt blod eller vill du tex ha mer "Elding" på Lomega?
Finns ju en del trevliga outcross-hingstar som är fria från giganterna Elding/Järvsöfaks som är lite billigare men har bra egna prestationer men dock oftast ett lägre avelsindex. (Såg att Lomega har en avkomma efter Aldermarin, spännande att veta hur den tar sig?)
Kan du tänka dig hingstar uppstallade i Norge eller har du en begränsad budget?

Finns ju så mkt man kan önska...;)
Men generellt sett så ser väl Järvsöfaks söner ut som ett bra alternativ till Marinelle, kanske fina Hallsta Lotus, Fakse eller min favorit Feseth Lyneth :love:
(Järvsöfaks him self är ju fullbokad redan för 2011)

På nordiskt kallblod.se finns ju även nu de nypremierade hingstarna med, ( kanske du sett redan) om du vill satsa på något oprövat kort. Läsvärt är då de vetrinära beskrivningarna, som kanske inte alltid är så roliga...:grin:

Senast ändrad:

Marinelle behöver inte kompletteras med någon storlek direkt. Hon är ca 160-165. Skulle gärna ha en lite smäckrare hingst till henne.
Vill helst hålla henne fri från Elding och Järvsöfaks.

Till Lomega skulle jag gärna ha en lite större hingst till då hon är ganska liten.
Jag är inte främmande för att ha mer Elding på henne. Kan även tänka mig mer Lapp Nils. Har sneglat lite på Pelle Babs...
Hennes avkomma efter Aldermarin har precis kommit till Romme för inkörning så det ska bli spännande att se vad det blir av honom. De som äger honom tycker att han verkar lovande.

Jag vill helst inte skicka stona till Norge. Annars är jag inte så styrd av priset.

Vore bra att veta om du ska ha avkommorna till eget bruk eller till försäljning.
Det gör stor skillnad vilken hingst du väljer, inte lätt att få bra betalt även om man använder dom populära hingstarna.

Pelle Babs har väl inte lämnat så mkt, dessutom får du ju in "Faksen" blod via moderstammen;) Finns andra mer intressanta hingstar med "outcross" stam.

Själv tycker jag att det finns få intressanta Faksensöner som har bra moderstam. Då måste man åka till Norge. Fakse är väl mest intressant men då har jag hört (vet ej om det är sant) att simmarna mår dåligt av att skickas. Hallsta Lotus tycker jag inte har någon intressant moderstam, avkommorna till honom har väl inte har gjort spec. mkt. Dessutom står han ej på skick. Har en 4-åring e. Hallsta Lotus - Troll Jahn med samma moderstam som Järvsöfaks. Bra storlek (160cm), lätt i typen och jättetrevligt temperament. Men tyvärr är det väldigt mkt passgång i honom och det finns en del sådant i Faksen blodet.

Samma med Moe Odin sönerna, dom flesta som har något vettigt på modersidan står i Norge. Tangen Scott är den mest intressanta i Sverige (enligt mig), kommer stå på Tomteboda i år.

Sen finns det också några Troll Jahn söner, som det ser ut så lämnar inte Troll Jahn som farfar (undantag Järvsöfaks). Då är han bättre som morfar. Ser ut att vara samma sak med Alm Rigel, lämnat bra hästar (Bork Rigel, Rigel Jo, Atom Vinter). Dom har lämnat några bra hästar men inte som man förväntat på antalet ston dom faktiskt har fått. Nu har det visat sig att dom duger utmärkt som morfar eller ännu längre bak på modersidan.

Senast ändrad:

Glömde skriva det men jag ska ha dem för eget bruk.

Tangen Scott är fin. Men jag vet inte om jag tycker att han är värd de pengarna...

Har du kollat hur det passar med någon av Stuteri Tabacs hingstar?
Wikvinn, Viggo N.O., och Idenors Tindex

Tycker inte det är så farligt, med tanke vad "dåliga" varmblodshingstar kostar.
Skick på hingst ifrån Norge är inte heller så billigt, men ändå en strunt summa jämfört med varmbloden.

En billigare intressant hingst tycker jag Voje Spik e. Spikeld.
Tidig, mkt lätt i typen och bra storlek (158cm som 3-åring). Mkt bra moderstam som lämnat lätta hästar rakt igenom. Lämnat bra tävlingshästar i flera generationer med olika hingstar.
Voje Faks, Voje Frigg och Neslands Loke är godkända hingstar ur den moderslinjen.

Nr%2011%20Voje%20Spik%20-1%20%5b1%5d.jpg

2.000 nkr vid bokning
6.000 nkr levande föl

Voje Spik, info

Senast ändrad:

Om du vill hålla henne fri från Elding/Järvsöfaks måste Nordli Svarten var en intressant hingst

*KL*
Kapar tråden lite då och frågar samma fråga. Har ett sto e. Troll Jahn - Barry.
Jag ska ha fölet själv och är väl i slutänden mest intresserad av ridning men det vore även kul att köra in den och testa den som travhäst innan den går att rida in. :)
Jag vill ha en hingst som är lite större, den ska vara lugn och trevlig framför allt. (gärna med lite tecken också om man får önska :))
Så tips?

Vart får man för den delen reda på vad hingstarna kostar?? Har sökt på olika sidor, får upp massa godkända hingstar men inget om priser... det är ju ändå intressant... Kan man beställa sperma till semistationerna från alla hingstarna eller måste man iväg längre sträckor? (erkänner kan INGET om kallblodsaveln)

En del av kallbloden finns på semin, andra betäcker naturligt. De från norge måste stå på en EUgodkänd station och den måste tas emot av en Eugodkänd station i sverige. Det bästa är att ringa och fråga. Prata med avelsvägledarna på kallblodets rasföreing.
Skickar dig ett Pm.

Du hittar en väldigt bra hingstinfo på forumet nordiskt kallblod.( hoppas detta är tillåten info, annars får väl moderator halshugga mig:crazy:)

Kanske kan Odin Tabac vara ngt? Han är en riktig bjässe, en trevlig och vacker häst som går väldigt bra i monté. Du kan ju testpara på blodbanken ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Roheryn
·
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 504
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 352
Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
5 114
Senast: Devinshed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar