K

krristin

när är hunden för gammal för att bli pappa..eller kan han bli det?
måste man ställa ut honom?.hur gör man och vad kostar det?

Sv: försent?

krristin skrev:
när är hunden för gammal för att bli pappa..eller kan han bli det?
måste man ställa ut honom?.hur gör man och vad kostar det?

Hunden bör vara både meriterad och friskförklarad innan man låter den gå i avel. En äldre hane bör man kolla spermakvalitén på innan parning. I princip kan en hane para hela livet, i praktiken avtar fertiliteten.

Kostnaden för oficiell utställning brukar ligga på 200-300 kr + medlemskap i arrangerande klubb. Sedan har du ju kostnaden för spermakollen, ev. AD - HD röntgen, ögonlysning, hjärtundersökning, mentaltest eller vad det nu behövs på en ras du har.

Mvh,
Duvan

han e 8 år..så han e ju inte jättegammal..men börjar ändå slappa ner lite..jag skulle tycka att det vore kul att ha en hund efter honom för han e väldigt väldigt vacker och snäll hund..

Det absolut bästa sättet att få en ny hund med samma kvalitéer som den man redan har är att köpa en valp från samma eller liknande linjer. Naturligtvis uppfödda av en seriös uppfödare med god insikt i genetikens mysterier. Enkulls uppfödare får svårt att lära sig genetikens praktik eftersom första kullen efter en hund bara är en kvalificerad gissning i bästa fall. Teorin inom genetiken är lättare att sätta sig in i - men långt ifrån enkel.

För att göra en bra kombination måste man ha tid, ork, intresse och möjlighet att sätta sig in i de individer som finns bakåt på föräldradjurens sida. Mentalitet, hälsa och extriör ska utväderas och bedömas. Ett anlag för en sak ska man kanske försöka dubbla, medan andra absolut inte får dubbleras. Vad är absolut viktigast att det finns kvar? Vad kan jag (valpen & köparna) leva med att det råkar ploppa upp även om det inte är önskvärt?

Man ska ha en j-kla tur om man bara parar två snälla, snygga individer och får bra avkommor som blir allt man hoppats på.

I ditt fall har du ju tydligen en hane, men ingen lämplig tik på lut. Som jag förstår det är han omeriterad och utan känd hälsostatus, vilket gör vägen lång fram till en genomtänkt parning. Även om du meriterar och hälsoundersöker enligt konstens alla regler är chansen liten att en lämplig tik ska dyka upp ur tomma intet. Det är många hanar som meriteras redan i unga år som aldrig får komma till skott. Inte ens alla championhanar har speciellt lätt att få bra parningar.

Hade det varit en uppfödare med en lämplig tik i åtanke som bad dig meritera och hälsoundersöka din hane för att kunna para och sedan regga valparna hade läget varit ett helt annat.

Mvh,
Duvan

så frisk o vacker är allt då?

Det man ska tänka vid o använda en tik eller hane är ju att den ska ju tillföra nåt också inte bara vara snäll o fin.
Annars står man ju o trampar på samma ställe o för inte aveln framåt.

PIRU skrev:
så frisk o vacker är allt då?

Det man ska tänka vid o använda en tik eller hane är ju att den ska ju tillföra nåt också inte bara vara snäll o fin.
Annars står man ju o trampar på samma ställe o för inte aveln framåt.

Nej, frisk och vacker är långtifrån allt, och inte ens det viktigaste.

Mentalt och fysiskt sund är viktigast, det kan man leva med även om hunden blir ful som stryk och totalt IQ-befriad. Sedan vill ju jag ha hundar som funkar att jobba med och kan koppla av när man vill det, har så mycket med sig anlagsmässigt att man har en lätt resa till vardagslydnad, har en päls som går att leva med utan att man ska kämpa livet ur sig etc.

Sedan vill jag även ha hundar med så bra extrör som möjligt där de ser ut som rasstandarden föreskriver, men där lägstanivån blir åtminstone en hållbar hund.

Vad man vill ha ut av sin avel är ju till stor del beroende på ras. En rottisuppfödare har knappast samma avelsmål som en papillonuppfödare. Men en sak har de gemensamt - mentalt och fysiskt friska hundar. Utan att veta vad för ras den ursprungliga frågeställaren har är det omöjligt att ställa upp vettiga "tänk på det här" passusar, utan det får bli mer generellt. Men naturligtvis måste varje avelsarbete gå ut på att få fram hundar som är så nära rasstandarden som möjligt och som passar till sitt användningsområde så bra som möjligt.

Mvh,
Duvan

Vi hade ju först tänkt avla på våran dvärgpinscher om hon skulle gå bra på utställning. Nu har hon gått jättebra på utställning - men är tyvärr inte något avelsmaterial mentalt.
Vi hade hur som helst kommit överens med våran uppfödare att han skulle välja en hane åt oss om vi skulle para henne. Helt enkelt för att han har koll på hennes linjer i flera led bakåt, han har tagit tidigare kullar på samma kombination där alla blivit oerhört fina. Han tyckte även att våran Julie var det allra bästa exemplaret från hennes kull - men tyvärr är hon ju inte helt stabil mentalt. :( Mycket tråkigt.

Men jag skulle råda trådskaparen att prata med sin uppfödare för att få råd och hjälp hurvida det är lämpligt avelsmaterial och vad han/hon tror om det hela.

Det beror vad du ska göra. Vill du bara para hunden med grannhunden eller nått så fungerar det. Men vill du sälja valparna för dyra pengar och skaffa en riktigt fin mamma så måste du vara med i SKK och sånt skit...

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama