Försäljare med dolt nummer?

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har Googlat men får ingen riktigt klarhet i hur det ligger till - jag trodde att telefonförsäljare inte fick använda sig av dolt nummer, dvs man ska kunna identifiera den som ringer. Stämmer det, är det lag på detta?

På sistone har familjen fått ideliga påringningar där numret står i iPhonefönstret - men när man letar upp numret står bara att det inte finns eller är hemligt. Det är ett nr till en vanlig telefon, inte ett mobilnr, och numret är ett 0910-nummer dvs från Skellefteå - vilket är min barndomsstad så jag ringde tillbaka till slut ifall det var något allvarligt "hemifrån". Då visade det sig vara ett företag - Boxer! Får Boxer verkligen göra såhär? Jag blir jätteirriterad. Nix funkar dåligt numera och tydligen kan säljföretag komma runt en ev lag genom att påstå sig göra "marknadsundersökningar". Men jag vill inte svara på såna heller!! GAAAHH!! :banghead::arghh:

Jag har Googlat men får ingen riktigt klarhet i hur det ligger till - jag trodde att telefonförsäljare inte fick använda sig av dolt nummer, dvs man ska kunna identifiera den som ringer. Stämmer det, är det lag på detta?

På sistone har familjen fått ideliga påringningar där numret står i iPhonefönstret - men när man letar upp numret står bara att det inte finns eller är hemligt. Det är ett nr till en vanlig telefon, inte ett mobilnr, och numret är ett 0910-nummer dvs från Skellefteå - vilket är min barndomsstad så jag ringde tillbaka till slut ifall det var något allvarligt "hemifrån". Då visade det sig vara ett företag - Boxer! Får Boxer verkligen göra såhär? Jag blir jätteirriterad. Nix funkar dåligt numera och tydligen kan säljföretag komma runt en ev lag genom att påstå sig göra "marknadsundersökningar". Men jag vill inte svara på såna heller!! GAAAHH!! :banghead::arghh:

Det är inte så ovanligt att man får upp ett nummer som inte har känd "ägare" när man söker på hitta, nej.
Jag tror att det är tillåtet så länge det syns ett nummer och inte "okänt nummer" eller "skyddat nummer" i displayen.
Tyvärr.

Numret är ju inte dolt om det syns i displayen?
Är det dolt står det "Dolt nummer" på iPhone.
Jag brukar söka på vemringde.se eftersom Hitta/Eniro sällan visar telefonförsäljare/scam-nummer etc.
Blockar numret direkt i telefonen när jag kollat upp.

Numret är ju inte dolt om det syns i displayen?
Är det dolt står det "Dolt nummer" på iPhone.
Jag brukar söka på vemringde.se eftersom Hitta/Eniro sällan visar telefonförsäljare/scam-nummer etc.
Blockar numret direkt i telefonen när jag kollat upp.
Ja, det är detta som är så konstigt. Numret (ett vanligt 0910-nummer) står i displayen men när jag kollar hos Eniro vems numret är, står att det inte existerar eller är hemligt. Efter att ha ignorerat det i alla familjens mobiler ringde jag upp igår, då det är ett Skellefteånummer och det är min gamla hemstad - och så visade det sig vara Boxers försäljningstelefon! Jag har aldrig anlitat Boxer eller köpt via dem. Grrr...

Installera appen 180 så slipper du problemet. Då ser du när det är telefonförsäljare som ringer och slipper svara eller fundera på vem det är.
Hur vet 180 om det är en försäljare och inte något annat? Jag har bl.a. fått samtal från Polisen och från sjukhuset, där numret var dolt och inte gick att spåra. De samtalen ville jag inte missa.....

Ja, det är detta som är så konstigt. Numret (ett vanligt 0910-nummer) står i displayen men när jag kollar hos Eniro vems numret är, står att det inte existerar eller är hemligt. Efter att ha ignorerat det i alla familjens mobiler ringde jag upp igår, då det är ett Skellefteånummer och det är min gamla hemstad - och så visade det sig vara Boxers försäljningstelefon! Jag har aldrig anlitat Boxer eller köpt via dem. Grrr...

Tryck in numret direkt i Googlesökningen. Är det en säljare kommer det upp snabbt.

Säljare får enligt branschens etikregler inte ha "Dolt nummer" så de samtalen svarar jag på. Är det en säljare (vilket det inte varit på länge, de har alla haft nummer) slänger jag på.

Hur vet 180 om det är en försäljare och inte något annat? Jag har bl.a. fått samtal från Polisen och från sjukhuset, där numret var dolt och inte gick att spåra. De samtalen ville jag inte missa.....

180 är en app där brukarna själva anmäler telefonnummer som används av säljare. Det finns ju massor av nummer och då och då kommer nya och råkar man ut för ett nytt nummer, svarar och det visar sig vara en försäljare så kan man själv anmäla det numret. Samtalet blockas alltså inte utan du ser en röd remsa på telefonen där det står spam/telefonförsäljare och kan välja om du vill svara eller klicka bort och du kan ju då också blockera numret om du vill så att du slipper fler samtal från det numret. Samtidigt får du också tjänsten att när någon ringer till dig, nya som gamla så står det namnet på den som telefonnumret är registrerat på, en vidareutveckling av nummerpresentationen typ. Polis och sjukhus berörs alltså inte av appen mer än att du ser att det är polisen/sjukhuset som ringer.

Nu verkar de ju byta nummer så ofta att vemringde inte hänger med. Har slutat svara på nummer jag inte känner ingen. Lurigt när de ringer från 070-nummer dock.

Nu verkar de ju byta nummer så ofta att vemringde inte hänger med. Har slutat svara på nummer jag inte känner ingen. Lurigt när de ringer från 070-nummer dock.

Jag svarar verkligen aldrig på nummer jag inte har sparade i telefonen eller vet vem det går till.
Kollar upp numret på nätet istället och ringer upp om det är någon jag vet vem det är/väntar samtal ifrån.

Jag svarade igår kväll när det ringde från skyddat nummer på hemtelefonen. Visade sig vara någon som ville att jag skulle ta lån.

Jag svarar aldrig på okända nummer utan ringer tillbaka eller blockar efter att jag kollat upp det. Trodde att de inte fick ringa från skyddat nummer men jag kan ha uppfattat det hela fel.

Jag svarar verkligen aldrig på nummer jag inte har sparade i telefonen eller vet vem det går till.
Kollar upp numret på nätet istället och ringer upp om det är någon jag vet vem det är/väntar samtal ifrån.
Det gör inte jag heller, numera, men en gång ringde man som sagt från Polisen och det numret är dolt. Jag utgår lite, dock, ifrån att man skickar sms ifall samtalet är viktigt och ingen svarar? Allt fler svarar ju numera inte på dolda nummer så det kan kanske rentav bli ett problem.

Det gör inte jag heller, numera, men en gång ringde man som sagt från Polisen och det numret är dolt. Jag utgår lite, dock, ifrån att man skickar sms ifall samtalet är viktigt och ingen svarar? Allt fler svarar ju numera inte på dolda nummer så det kan kanske rentav bli ett problem.

Jag har själv skyddat nummer på mobilen, svarar inte någon när jag ringer upp skickar jag ett meddelande så att de får mitt nummer. Antingen svarar de när jag ringer några minuter senare eller så ringer de tillbaka när de har tid.

Till mig ringde det på fasta telefonen (bor i skogen utan täckning ;) ) från skyddat sent på kvällen så jag trodde det var "säkert" att svara.

Jag svarade igår kväll när det ringde från skyddat nummer på hemtelefonen. Visade sig vara någon som ville att jag skulle ta lån.

Jag svarar aldrig på okända nummer utan ringer tillbaka eller blockar efter att jag kollat upp det. Trodde att de inte fick ringa från skyddat nummer men jag kan ha uppfattat det hela fel.

Branschorganisationen har tagit fram riktlinjer som säger att de inte ska ha dolt nummer men alla är ju inte med där.

Liknande trådar

Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår