försäkra dyr sadel?

Seabaz

Trådstartare
Jag har för ett par veckor sedan köpt en nya dressyrsadel till min häst. Äntligen hittade jag denna perfekta sadel och dessutom till "underpris".

Ny kostar den här sadeln ca 17000kr. Och tillsammans med stigbyglar, stigläder och sadelgjord som hänger på nu skulle nypriset vara totalt 20 000kr.

Nu är ju allt i begagnat skick så vad sätter man för prislapp på det?

Och så vill jag försäkra detta, främst stöld, då det varit sadelstölder i närheten senaste året. Och vad krävs för att kunna försäkra? Sadeln hänger i ett isolerat rum, dock är det inget lås in dit? Och ej heller lås in till stallet...?

Vad försäkrar jag sadeln som? Eller går sadeln på stallägarens försäkring så jag ska höra med henne att hon har fullgod försäkring? (Känns ju alltid säkrast om jag kan försäkra själv så jag vet vad jag har)

Hemförsäkring?
Specialförsäkring?

Sv: försäkra dyr sadel?

Mina sadlar går under den sk "drulle" försäkringen och hemförsäkring.

Så ahr jag fått det förklarat när jag tecknade försäkringar. Sedan kan man ha sak försäkring men blir onödigt dyrt!

Det är din hemförsäkring som går in om sadeln blir stulen men det brukar krävas att den förvaras i ett låst utrymme. Ring ditt försäkringsbolag och hör med dem om du behöver ta någon tilläggs försäkring och vad som händer om den förvaras i olåst utrymme. Mitt försäkringsbolag kräver lås till sadelkammaren.

Som flera andra sagt, den täcks i grunden av din hemförsäkring. MEN, om den förvaras i utrymme utanför bostaden så ställs krav på utrymmet. Och om det är låst sadelkammare så kan det ändå krävas en extraförsäkring om många har nycklar. (Oftast är det en sk drulleförsäkring som täcker).

Jag har mina sadlar (värda 35 000 kr) inomhus pga ingen sadelkammare i stallet. Där täcks de fullt ut av vanliga hemförsäkringen. Stjäls de ur bilen t ex krävs dock tilläggsförsäkring ('drulle').

Så, ring ditt hemförsäkringsbolag så berättar de vad som krävs =)

(När jag bodde i lgnh och hade sadlarna i låst sadelkammare i inackstall behövde jag en drulle, för att skydda mig vid stöld med nyckel. Om ngn bröt upp sadelkammaren - som måste ha gdk lås! - så täckte hemförsäkringen. Men när 18 personer + några medryttare har nyckel så finns alltid risken för stöld med nyckel, och då krävdes tilläggsförsäkring)

Värdet beräknas som på allt annat. Dvs det görs prisavdrag med hänsyn till åldern.

Ett tips, skriv av 'serienumret' på sadeln. Ovärderligt att ha om den blir stulen. Vill man kan man låna stöldskyddsmärkningsutrustning hos polisen och märka den med, man ristar då in vad man nu tycker i lädret på lämpligt ställe. Sitt personnumer te x. Dock så är det smart placera det på osynlig plats om man vill sälja sadeln sen)

Tack för era svar! Har nu pratat med min hemförsäkringsbolag och beskrivit situationen, olåst sadelkammare med dyr sadel i och massor av folk som har tillgång ;)

Så nu har jag tecknat en drullefärsäkring som täcker om den blir stulen ur stallet eller annan plats. Kostar drygt 600kr/år :)

:bow:

Samma försäkring som jag har;) Man kan i princip lägga den på vägen och köra över den och få ut pengarna;) Hehe.

Liknande trådar

Hemmet Jag har investerat i en ny sadel som inte var billig (för mig)och det sista jag vill är att det händer den något. Den kommer att hänga i...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka