Formen.....

B

Bellina

Hejsan!
Jag har haft min pålle i snart två år nu, och jag försöker och försöker jobba henne i form men ibland vägrar hon att göra det, och bara biter tag i bettet å vägrar ens böja lite på huvet:crazy: Hur ska jag göra så att det blir lättare för henne att gå i form?
Har någon några bra tips?
Tacksam för svar!:)

Sv: Formen.....

halvhalter, och åter halvhalter!
Bry dig inte om huvudet. Kommer inte bakdelen med så kommer inte huvudet med.

Träna mycket på lösgörande arbete, och muskla upp henne genom att rida mycket i skog och mark.

Kolla tänderna och gör en endoskopi för att utesluta ev sjukdomar tex struppipning

Skit i huvudet!! Det kommer automatiskt sen;) Huvudsaken är att hon jobbar bakifrån och att hon är avslappnad. En spänd häst kan inte gå ärligt i form! Försök att få henne att söka sig fram till bettet och innertygeln genom att lägga till innerskänkeln(gasen) och sedan möta med en förhållning med yttertygeln(bromsen). Men använd aldrig gasen och bromsen samtidigt och såga(dra i först den ena och sen den andra tygeln) absolut inte henne i munnen;)

Om du istället "rider" in henne i en ärlig form kommer du att få en harmonisk och avslappnad häst som håller i många år:bow:

ps: Har inte sagt att du gör något av ovanstående, utan det var bara sådant som enligt mig är ganska vanligt och som enligt mig ger en spänd häst med försämrade gångarter...

Lycka till:banana:

Om hon saknar muskler för att bära sig i rätt form kommer det inte spela nån större roll hur du än rider för hon kommer inte orka ändå. Isf skulle jag satsa på att bygga upp muskler, ex klättra i backar.
Cavalettibommar på marken har jag märkt fungerar avslappnande för många hästar, samtidigt som det höjer uppmärksamheten för benlyftet för dem. Kanske är det så att dom trivs med att ha ryttaren lyft från ryggen (fältsits), inte vet jag, men det har jag i alla fall använt mig av ibland för att lugna ner hästar.
Har du tömkört och sett om hon är likadan där som i ridningen? Hon har kanske ont någonstanns, sadeln kanske klämmer eller tandproblem ger obehag.
Fundera lite på det här, och jag skulle nog ta kontakt med tandläkare och ev veterinär som kan kolla igenom hästen.
Lycka till och hoppas du hittar problemet :)

Tack för alla svaren! Ska prova alla och tänka igenom.:)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Cina B
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar