P

Phorsytia

Om hästen hostar några gången när man rider, är den förkyld då :P
Men om nu hästen blir förkyld vad bör man då göra och ska man ge den någon medicin? Eller ska man bara låta det gå över.
Hästen går med täcke hela tiden och brukar inte vara känslig för vädret. Men hon blev helrakad i år och hon var inte det förra året..Kan dom bli känsligare då?

Tacksam för svar!
/Syti

Sv: Förkyld

Ja, dom kan blir känsligare för väder om dom är helklippta, men du hade ju täcke så.
Att hästen hostar några ggr betyder inte att den är förkyld.

Verkar den inte förkyld i övrigt hade jag nog avvaktat dvs om den inte hostar mycket,är snorig eller har hög temp! Mina kusar kan hosta till nån gång när vi rör på oss men det är väl när de "börjar jobba" lite... om man jämför med att lunka i hagen:smirk: "
Men håll koll för säkerhets skull!!:bump: "

Har haft henne i 1 år nu och hon har typ bara hostat 1 gång innan så ville bara veta vad man nu ska göra med hästen om den blir förkyld, får lite feber och så!

Du måste ju hålla koll på temp, så att du inte anstränger hästen om den får feber.
Det bästa är att göra en temp kurva, om du inte redan har gjort det.
Om den får feber och blir snorig/hostig så ska den först och främst vila. Sen gäller det att kolla så att den äter och dricker som den ska. Om hästens feber inte går över på ett par dagar ska du kontakta din vet.
Viktigt är nu när du klippt hästen att se till så att täcket är tillräckligt varmt och att den inte står med ett blött täcke på sig.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar