Förkyld 10 månaders unge med feber !

gylle

Trådstartare
Jahapp då slog vädret om från gosig sommarvärme till riktigt lynnigt väder kallt blåsigt och rejäla regnskurar och vips så var småttingarna lite snuviga härom dagen. I morse såg jag att den yngsta 10 månader hade ganska tjockt snor i näsan inga mängder och hon var pigg som vanligt. Ikväll när jag tog in så var snoret tunnare och rinnigare igen (inga jättemängder), full fart i henne vid intag och de härjade rejält i hagen så pigg är hon, ligger mkt inne på kvällen så även denna kväll dock tyckte jag att hon var ganska tungandad och även efter att hon rest sig så var hon en aning tungandad, hämtade termometern och mkt riktigt har hon feber 39,6 nu ikväll. Äter med god aptit och verkar som sagt inte alls allmän påverkad nästan inget snor alls nu i kväll. Så vad gör man. Är det som med oss människor att det bara är att låta förkylningen självläka eller skall man ha ut vet och få någon medicin ? Skall hon få vara ute som vanligt trots tradigt väder eller inne ? Hon har aldrig haft täcke men man kanske skulle ta på henne ett regntäcke (om hon nu kan gå ut ändå)?
HJÄLP första småbarnsförkylningen här i stallet och jag känner mig helt lost !!

Sv: Förkyld 10 månaders unge med feber !

Jahapp då slog vädret om från gosig sommarvärme till riktigt lynnigt väder kallt blåsigt och rejäla regnskurar och vips så var småttingarna lite snuviga härom dagen. I morse såg jag att den yngsta 10 månader hade ganska tjockt snor i näsan inga mängder och hon var pigg som vanligt. Ikväll när jag tog in så var snoret tunnare och rinnigare igen (inga jättemängder), full fart i henne vid intag och de härjade rejält i hagen så pigg är hon, ligger mkt inne på kvällen så även denna kväll dock tyckte jag att hon var ganska tungandad och även efter att hon rest sig så var hon en aning tungandad, hämtade termometern och mkt riktigt har hon feber 39,6 nu ikväll. Äter med god aptit och verkar som sagt inte alls allmän påverkad nästan inget snor alls nu i kväll. Så vad gör man. Är det som med oss människor att det bara är att låta förkylningen självläka eller skall man ha ut vet och få någon medicin ? Skall hon få vara ute som vanligt trots tradigt väder eller inne ? Hon har aldrig haft täcke men man kanske skulle ta på henne ett regntäcke (om hon nu kan gå ut ändå)?
HJÄLP första småbarnsförkylningen här i stallet och jag känner mig helt lost !!
Jag hade nog haft henne inne om det regnar men vid uppehåll och torrt att ligga i hagen så har hon det lika bra där. De gånger jag fått "snuva" och feber på pållarna, tack och lov inte så ofta, så har jag börjat med att ringa veterinären och kollat om det är något som går i trakten som t.ex. abortvirus eller kvarka och är det inte det så avvaktar jag om jag inte ser en drastisk försämring.

Ja, jag hade nog också haft henne inne om det regnat och blåst. Men annars är täcke och utevistelse bra alternativ.

Hoppas hon är bättre idag.

Hade ett för för ett par år sen med samma symptom och det visade sig vara lunginflammation. Inte fel att låta vet ta ett blodprov på henne... Men förhoppningsvis är det bara en förkylning.

Min stod i Hbg i 8 dgr, fick antibiotika och sen fick han inte vara ute när det regnade på ett bra tag efteråt. Men han är helt återställd idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka