Amk
Trådstartare
Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så jag har helt enkelt tänkt att han varit känslig för solen som varit obarmhärtig i år. I veckan som gick fann jag honom dock ståendes mer eller mindre orörlig i hagen, och fick konstaterat fånganfall och höga lervervärden vilket indikerar förgiftning. Troligtvis har han ätit något giftigt i hagen. Först tyckte jag att jag fann alsikeklöver då jag inspekterade hagen noggrant, men nu lutar jag åt att det snarare är skogsklöver vilket ska vara ofaröigt för häst. Däremot har vi mycket stora mängder smörblomma, och kanske har hästen som är ung (och dum?) petat i sig för mycket av det i brist på frodigt gräs att äta.
Jag har försökt googla fall där hästar blivit förgiftade av smörblomma, men finner inte så många exempel där hästen blivit rejält dålig (påverkad lever ex), utan mest fått hudskador. Finns det bukefalister som vet mer om fall där hästar blivit dåliga av smörblommor?
Jag har försökt googla fall där hästar blivit förgiftade av smörblomma, men finner inte så många exempel där hästen blivit rejält dålig (påverkad lever ex), utan mest fått hudskador. Finns det bukefalister som vet mer om fall där hästar blivit dåliga av smörblommor?