Företag eller inte?

A

Andra

Jag utbildar mig till hästmassör och under praktiken ska vi ju ha en del behandlingar. Får jag ta betalt för dessa utan att ha ett företag?

Sv: Företag eller inte?

Jag utbildar mig till hästmassör och under praktiken ska vi ju ha en del behandlingar. Får jag ta betalt för dessa utan att ha ett företag?

Javisst, men allt blir mycket enklare om du registrerar en enskild firma och registrerar dig för moms. Ring skattemyndigheterna. Gratis rådgivning och det är ju ändå dom som bestämmer!

Ja tanken är ju att jag ska starta ett företag men jag hade inte tänkt göra det förrän jag är klar.

Du kan också utöva hobbyverksamhet. man får tjäna upp till en viss summa. Men som sagt kontakta skatteverket de har ju koll på läget.

Jag tycker faktiskt tvärtom,ifall det är behandlingar som ska utföras innan du är färdigutbildad och som ingår i en del av din praktik tycker jag inte du kan ta betalt för det.
Åtminstone inte fullpris.Det är ju något du gör i undervisningssyfte för din egen skull för att lära dej själv mera.
Det vore ju som att få betalt under sin praktid tid som ingår i många utbildningar.

Jag tycker faktiskt tvärtom,ifall det är behandlingar som ska utföras innan du är färdigutbildad och som ingår i en del av din praktik tycker jag inte du kan ta betalt för det.
Åtminstone inte fullpris.Det är ju något du gör i undervisningssyfte för din egen skull för att lära dej själv mera.
Det vore ju som att få betalt under sin praktid tid som ingår i många utbildningar.

Beroende på var man är i utbildningen kan man ta olika betalt. Inget konstigt med att få betalt under praktiktiden. Så funkar det för massor av "hantverkare", men priset skall vara anpassat och kunden ska veta att man är under utbildning

Ja, om man t.ex. går och klipper sig hos en frisör som har en frisörelev hos sig, så betalar man ju för en "elevklippning" som brukar vara billigare än den vanliga klippningen. Om man får behandlingar på Axelssons eller en hudterapeutskola så tar de också "Elevpris". Det är ju inte så att klippninge, massagen eller ansiktsbehandlingen blir gratis bara för att det är en elev som gör den.

När jag gick massagekurs och skulle praktisera fick vi rådet att endast ta ut reseersättning. Om vi tog ut en avgift (mycket liten) för behandlingen rådde de oss att verkligen förklara att vi var praktikanter och vems utbildning vi gick. (i reklamsyfte då givetvis :angel:)
Detta för att skolan inte skulle hamna i klistret och vi själva inte var färdigutbildade.

Priset det kommer att röra sig om är 150 kr plus milersättning

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 674
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Här i stan genomför ett stort bolag renoveringar inom allmännyttan. Nu står arbetet stilla på minst två platser, och jag har hört...
Svar
8
· Visningar
548
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka