Fördelar/nackdelar med hane/hona?

cherie

Trådstartare
Jag tänkte möjligtvis skaffa en (inne)katt till nästa år, beronde på hur mitt liv verkar arta sig. Därför har jag redan nu börjat snoka omkring lite för att läsa på om katter. Har alltid varit en hundmänniska och har ägt några hundar i mitt liv, men aldrig förut en katt.

Just nu undrar jag främst om det finns några stora skillnader mellan han- och honkatter. T.ex. i tempramentet. Finns det något av könen som anses "passa bättre" som innekatt? Varför har ni valt just en hane/hona?

Sv: Fördelar/nackdelar med hane/hona?

Hej,
Genom åren tycker jag att kastrerade hankatter generellt (dock inte alla) har lite jämnare och keligare humör... Mina i alla fall. Honkatter - kastrerade verkar vara lite mer "kela när jag själv vill". Fast en av mina honor är jättekelna fast också just på hennes villkor. Mina "grabbar" kan man lyfta och kela med när som...

Hankatterna som jag har haft har blivigt lugnare med åren, medan honkatterna har varit lika "vilda" eller vad man ska säga.

Det är väldigt individuellt. Har två kastrerade honkatter som båda är helt vansinnigt keliga. :love: Den ena är en soffgosarkatt och den andra är en sänggosarkatt, man är med andra ord aldrig ensam. :D

Över lag så är nog hankatter lättare att tas med på sina egna villkor, en honkatt blir lite mer på dens villkor, men är ju olika från individ till individ! Lägg mer energi att kolla på vilken ras du vill ha än vilket kön.. Vi hade en huskatt, hona, född och uppvuxen på en bondgård, hon var väldigt egensinnad och allt var på hennes villkor, men otroligt kelig och mysig när hon själv ville. Därefter blev det en korsning mellan Maine Coon och huskatt, en hane, han var översocial, var bästa kompis med allt och alla och skulle alltid vara med(blev tyvärr bara 6 månader..) Nu har vi en liten Maine Coon tjej på 5 månader. Otroligt trevlig, social, nyfiken och frammåt. Lite mer att det är på hennes villkor än hankatten, men inte alls som huskatten.
Att det blev en hona för våran del nu berodde på att vi planerar att ta kattungar på henne, annars hade jag personligen föredragit att köpa en hane.

Jag har en honkatt och en kastrerad hankatt. Båda är ca 2½ år gamla nu.

Min hankatt... jag han är mer som en hund... apporterar, leker och busar som en hund och äääälskar att ligga i knät och sova på eller bredvid en i sängen.

Honkatten är ganska reserverad (hittekatt) och är enmanskatt... Endast min sambo som få klappa och mysa med henne. Enda tillfället hon tillåter mig att röra henne är när hon löper. Hon är visserligen väldigt mild i sina löpningar, skriker inte en massa. Men min bror har två egna honkatter vilka har gapat och skrikit som fan under löpperioderna så de knappt kunnat sova under de perioderna.

Personligen så gillar jag kastrater bäst. De är enkla att ha o göra med, sociala och keliga... Helt enkelt väldigt trevliga djur. Dessutom är de inte speciellt kissiga, luktar inte, gapar och skriker inte osv..

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 948
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar