Fördela kraftfodret morgon/kväll

Mjuff

Trådstartare
Jag har tidigare alltid fördelat tex betfor och mineraler så hästen får det både morgon och kväll.
Men i det stallet som jag står nu så ger vi allt extrafoder på kvällen. Morgongivan består således bara av havre.
När jag kom dit med min häst så ville stallägaren att jag oxå skulle fodra på det sättet, för det var enklast. :crazy:

Så jag vill ha lite hjälp av er kunniga! Spelar det någon roll vilket man gör? :confused:

Nej, det spelar ingen roll om de får all havre på morgonen och all betfor på kvällen. Däremot vet jag många som vill ge betfor på morgonen för det ger snabb energi (inför träningen..). Men sett ur hästmagesynpunkt etc så gör det absolut ingenting att du inte ger halva givan av specifikt foderslag på morgonen och halva på kvällen utan allt på en fodring.

Okej, vad bra! :)

De får havre både morgon och kväll, men just betfor etc får de bara på kvällen.

Tack så mycket! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama