lovehorses
Trådstartare
Jag har nyligen skaffat häst som stått på ridskola flera år.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.
Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.
En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.
Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.
Allt är nytt så de kan ju ändra men tänkte spåna med er.
Jag släppte ihop alla hästar för några dagar sedan. Märkt då att han vallar på alla hästar. Åt de extrema hållet.
Han jagar dem långa vägar. Har en stor grushagen som leder till andra hagar. Han jagar bort alla från grusdelen. Så står han själv där. Så fort de kommer på grusvägen så flyger han på dem.
Detta sker när jag e i stallet.
Har inte sett ett sådant extremt beteende hos häst mot häst.
Han har stor respekt till människan, går jag in i hagen flyttar han på sig.
Kommer de andra hästarna nära så flyger han på dem, får jag emellan går han undan.
Vad kan man göra med sådan häst? Något att träna på?
Jag ska ta ut veterinär å göra en ordentlig genomgång ifall han har ont eller obehag någonstans.
En tanke är om han är en sån häst som ska stå ensam i en hage!?!
Han mår bäst av att få stå i lugn å ro.
Hoppas ni förstår vad jag menar och kan ge mig lite förslag jag kan tänka på i hanteringen.