Förberedelser inför utställning

TheWickedWitch

Trådstartare
Wilma ska ställa ut sin kanin i helgen, och jag har då lite funderationer om hur man ska förbereda dem, klippa klorna är ju självklart, men mer då? Ska de badas och borstas och sånt också? Eller är det bara att stoppa in honom i transportburen och fara?
Hur brukar ni som ställer ut kaninerna era göra?
Det är en Belgisk Hare så han är ju ganska korthårig och rätt blank i pälsen i övrigt...

Sv: Förberedelser inför utställning

Rena tassar ocjh klippta klor. Det är det enda och harar brukar ju vara renliga och inte ha vita tassar så :banana:

jag kollar alltid klorna, tvättar tassarna om dom är skitiga, om kaninen har en färg som ska vara ren plockar man bort oönskat färgade hårstrån, borstar pälsen noga (vilken man ju ska göra ändå), kolla ner i öronen så att dom är rena och inte har något oönskat där, ja kolla igenom hela kaninen i stort sätt.

innan dom ska tas upp på bordet gör jag alltid en sista koll, tar bort eventuellt gegg ur ögonen och kollar så att kaninen inte har hunnit skita ner sig.

Sen beror det väl på vad det är för domaren också, en kompis vita hermelinhane lyckades skvätta på mellanväggen så hela han fick fullt med gula prickar över sig precis när han skulle tas till dommaren :eek: lyckligtvis så brydde sig inte han om det utan kaninen fick 94,5 ändå :)

Jag tror egentligen att den här utställningen är lite mer på skoj, men samtidigt så vill man ju dels göra ett seriöst intryck, dels visa lillan "rätt" från början, om hon i framtiden skulle vilja satsa lite mer seriöst på utställningar eller whatever (hoppas ni förstår hur jag menar)

Däremot har jag blivit lite osäker på hur långa klorna ska vara, någon som har en bild på lämplig längd?

Harar har ju extremt kort päls så klorna vill gärna synas lite precis framför den delen av pälsen som inte är ull på undersidan av tassen, men annars klipper jag alla min kaniners klor precis längs med den pälskanten. Då är man ngn mm framför pulpan oxå om den klippts regelbundet, klor som klipps sällan tenderar ju att ha en längre pulpa, då får man klippa lite ofta så den kryper tillbaka. PÅ alla mina, men spec harar rekommenderar jag klippa lite en gång i månaden.

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Övr. Hund Ni som vet och har erfarenhet: finns det någon minimilängd på pälsen för att det ska vara "lönt" att ställa ut hunden? :confused...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 494
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar