Förberedelse inför utställning.

J

jamjam

Hej!

Jag är nybliven kattägare till en Brittisk korthårs hona.
Jag ska ställa ut henne och undrar vad jag bör tänka på.
Kanske du som läser detta själv har ställt ut din katt och kan ge mig råd ang preparering mm?
En ytterligare fråga jag har är, tvättar man alltid katten innan utställning och var rekomenderas för en "Britt" torr shampo eller vanlig shamponering?
Jag tar tacksamt imot all information.

Sv: Förberedelse inför utställning.

Bada ungefär en vecka innan med ett schampo för katter/hundar med sträv päls. Britten ska ha lite crisp i pälsen, schampo gör ofta att den blir lite för mjuk. Motverka detta genom att bada en vecka innan, då hinne rpälsen "crispa" till sig och att använda ett schampo för brittpälsar.
Hur se hon ut i pälsen nu, är hon fet/skivig? I så fall använder man först något uttorkande, Yes diskmedel kan duga, använd det innan schamponering. Jag använder Goop, men det finns inte överallt. Annars rekomenderar jag det om du tänker ställa flera gånger.
Sen brukar jag använda talk för att få bort dom sista skivorna, men det är olika. Man badar för att få en helt ren och helst luktfri päls. Jag börjar med Goop, sen schamponerar jag med KW Terrierschampo och avslutar med Talk köpt från en skogisuppfödare som jag tycker funkar bra. Ju mindre skivor i pälsen desto bättre. Låt pälsen självtorka, kamma ur allt löst hår. Britter har sällan bra päls så här års, dom fäller ur ganska mycket av underullen som dom ska ha, så kamma ordentligt. Man kan köpa antistatspray, men det beror lite på om din katt brukar vara lite elektrist i pälsen? Annars räcker det med att dra över henne med en halvfuktig trasa alldeles innan bedömning.
Klipp klorna och ta gärna bort tofsar längst ut på örontopparna. Om du kan/får, bit av dom så pälskanten följer öronkanten. En lite, tofs där uppe gör att örat blir mer kantigt, det blir faktiskt stor skillnad och katten får en mycket rundare öronkan samt ett rundare uttryck i hela ansiktet. Samma med svansen, har hon en spets längst ut, rund av den lite. Klipper du med sax, så försök att inte klippa så det blir "klippraka" kanter, det ska se lite naturligt ut. Även det gör mycket.

Glöm inte att skölja massor, med sin tjocka päls är det lätt att britten får lite schamporester kvar som dels kan klia och dels kan göra att pälsen skivar sig. Skölj massor, massor, massor och lite till :) När du känner att pälsen är helt sträv när du drar med handen längs katten så är hon nog bra. Skölj lite till då :angel:

Tack snälla för all info.
En liten fråga bara, vad är skivig, är det när pälsen "delar sig"?

Precis. Det beror på att pälsen är fet och är inte poppis på utställningar. Det kan vara svårt att få bort helt på bringan t.ex, men ju mindre desto bättre.

Nyfiken fråga, var kommer hon ifrån? Vilken uppfödare?

Hon heter *S Qwirrilins Explorita och är alltså från Qwirrilins som finns i Nyköping

Okej. Som "f.d" brittuppfödare är det en yrkesskada att alltid vilja veta var britterna kommer ifrån.

vad var ditt uppfödarnamn?

S*Lisuanto's
Det är fortfarande mitt stamnamn, det har man kvar livet ut. Men just nu har jag bara 2 kastrathonor och uppfödningen ligger på hyllan. Fick bara en kull, så jag är inte direkt känd.

Hej! Vad är det för stam på din tjej, orsaken att jag undrar är att det är jag som har ekängen´s uppfödning och berit har en tjej från mig och hon fick kattungar .

Det verkar vara S*Qwirrilins Curra Så som är mamma om man tittar på hemsidan. Men det kan säkert TS bättre :)

Ser att din GameBoy är släkt med min "lilltjej" Abbie, hon är efter S*Karl Johan's Damien som är helbror med Ajax.

Hej! Vad är det för stam på din tjej, orsaken att jag undrar är att det är jag som har ekängen´s uppfödning och berit har en tjej från mig och hon fick kattungar .

Pappan till min "Britta" heter S*Qwirrilins FraZ Wåfflan
Mamman S*Qwirrilins Curra Så.

Vad heter katten som Berit har från dig?
För övrigt måste jag säga att alla Berits katter är väldigt fina (hon har prisrosetter på hela väggen och flera fina pokaler)

Jag har ingen britt, utan en birma, men jag kan ge lite allmänna utställningstips :)

1. Se till att ha förberett så mycket du kan. När du vaknar på morgonen på utställningsdagen kommer du att ha tankarna på vift. Gör t.ex. en packningslista på sånt som inte går att packa in i bilen i förväg, som fika och katten :D
2. Ta med en fällstol, typ brasse-stol att sitta i. Var beredd på en lååång dag!
3. Ta med kontanter. Det finns alltid nån utställare som har nåt kul att sälja.
4. Var inte rädd för att prata med dina burgrannar! De har oftast samma ras och man kan bilda sig ett litet katt-nätverk ;)

Massor av lycka till och jag hoppas det går bra på utställningen!!
PS. En liten nyfikenhetsfråga: Var skall du ställa ut?

Jag har ingen britt, utan en birma, men jag kan ge lite allmänna utställningstips :)

1. Se till att ha förberett så mycket du kan. När du vaknar på morgonen på utställningsdagen kommer du att ha tankarna på vift. Gör t.ex. en packningslista på sånt som inte går att packa in i bilen i förväg, som fika och katten :D
2. Ta med en fällstol, typ brasse-stol att sitta i. Var beredd på en lååång dag!
3. Ta med kontanter. Det finns alltid nån utställare som har nåt kul att sälja.
4. Var inte rädd för att prata med dina burgrannar! De har oftast samma ras och man kan bilda sig ett litet katt-nätverk ;)

Massor av lycka till och jag hoppas det går bra på utställningen!!
PS. En liten nyfikenhetsfråga: Var skall du ställa ut?

Jag ska ställa ut i Nyköping i Oktober. Tack för tipsen:)

Jag ska ställa ut i Nyköping i Oktober. Tack för tipsen:)

OOHH Nyköping är inte långt från Norrköping :d Var alldeles för länge sen jag var på kattutställning!! Gick med min hona 3 gånger innan hon fick sin kattunge :)

Vad har du för ras?? Nervös? Skojar du, min kisse har ju gröna ögon till råga på allt:crazy:

Åh, Bengaler är fina!!
Jag vet inte vad en Ocikat är har du någon bild??

Här är en bild på min tös.
Hon ska avelgodkännas och sen ska hon till en hane om allt går som det ska!:love:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
1 073
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur