Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank. Jag hyser max 3 hästar i tre boxar, utöver det finns äldre spiltor och dödutrymmen - det är alltså relativt stor yta och luftvolym relaterat till antalet hästar. För tilluft har jag tagit upp hål under takskägget på ena sidan. Någon befintlig frånluftslösning finns inte och det är tydligt att vid vissa typer av väderlek är ventilationen otillräcklig. Hur löser jag detta på ett kostnadseffektivt sätt? Någon som kan dela med sig av en kreativ hemmagjord lösning eller är det bara att försöka hitta en expert direkt?
Jag har också funderat på att istället helt och hållet ta bort fönsterna i boxarna för att få en "uteboxmiljö". Det finns två stora fönster per box. Nackdelen är att det nog kan bli kalldrag vid vissa väder - bor på Söderslätt där det blåser mycket. Någon som har funderingar angående denna lösning?
Jag har också funderat på att istället helt och hållet ta bort fönsterna i boxarna för att få en "uteboxmiljö". Det finns två stora fönster per box. Nackdelen är att det nog kan bli kalldrag vid vissa väder - bor på Söderslätt där det blåser mycket. Någon som har funderingar angående denna lösning?