Förbättra pälskvalitet?

Houdinie

Trådstartare
Min häst har väldigt ömtålig vinterpäls, minsta lilla friktion så skavs den av. Framför allt har jag problem under bakre delen av sadeln, där han förra året nästan blev naken innan jag hann få tag på ett renskinn att lägga under schabraket.

Finns det något tillskott jag kan ge för att förbättra hans pälskvalitet?

Han får en väl avvägd foderstat med tillskott av B-vitamin, men jag har inte räknat på mikromineraler då de inte finns med i analysen av hösilaget.

Foderstat:
Untitled_zpsfd156787.png

+ 20 ml B-vitamin

Senast ändrad:
Sv: Förbättra pälskvalitet?

min häst har också ömtålig vinterpäls, har testat med allt ifrån linfrö pellets/olja, b vitamin, mer protein, biotin osv.
i år så testar jag att öka mineralerna lite grann, nu i pälssättnings tiderna. borde kanske gjort det för ngn vecka sedan dock.
men lite mer mineraler under en period nu och sen igen fram emot nyår. hört att det kan hjälpa.

(inte öka så som i att ge överdos av ngt, utan bara lite mer för att ge hästen lite extra att ta av.)

Min får inte skav och har säkert bra päls eg men har alltid tyckt han haft lite trist hud (lätt små krustor vid pälsbyte, vilket pga hans ras pågår nästan året om - ponny :-P), är väldigt statisk och har lite trista hovar. Har gett linfröolja i ett år nu, först ett halvår 25 g o nu ett halvår 50 g, inte märkt någon skillnad. Nu är planen att analysera och försöka räkna på mikromineraler. Biotin har han ätit länge och även lite andra hovgrejer till och från, inte riktigt hittat vad jag vill ge ännu (hänger ju ihop med mikromineraler så ska försöka reda ut det oxå när jag fått ihop material till analys).

Linfröoljan kommer jag i alla fall inte sluta med för jag tror omegafetterna gör gott trots allt.

Min häst har fin hud och fantastisk hovkvalitet (hälsar hovis). Hans päls är blank och fin, men ömtålig. Mysko.

Det kan ju säkert vara medfött oxå (min har samma "problem" med hovarna som sin mori den lilla mån man öht kan kalla detproblem) men har man bara en häst kan man ju lika gärna testa lite o se om något gör det bättre liksom :-)

Och du är alldeles säker på att det är just pälsen som är ett problem och inte din sadel?

Min ena har ömtålig vinterpäls, får avskavd päls av skänkeln. Inte all då, men det syns att den är avskavd.

Min häst har väldigt ömtålig vinterpäls.

Finns det något tillskott jag kan ge för att förbättra hans pälskvalitet?

Han får en väl avvägd foderstat med tillskott av B-vitamin, men jag har inte räknat på mikromineraler då de inte finns med i analysen av hösilaget.

Prova med att balansera mikromineralerna i foderstaten.

Hår, hud och hovar behöver i princip samma näring. Jag brukar rekommendera hästägare att läsa följande artikel av Dr. Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på utfodring av hästar:

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Även om din häst inte har problem med hud och hovar kan det vara så att det blir pälsen som får bli utan näring vid en bristsituation.

Skavsår med kala fläckar kan alla hästar få, min också. Det tar dock bara en dag eller två innan hår börjar växa ut igen och efter en vecka syns inte fläcken.

Och du är alldeles säker på att det är just pälsen som är ett problem och inte din sadel?

Japp. Förra ägaren hade samma problem, med två sadlar.
Jag vill faktiskt hålla med Boj i frågeställningen. Skälet till att pälsen blir avskavd under sadelns bakände är oftast att man har en sadel som ligger i bakvikt.
VAD säger att förra ägarens sadlar låg perfekt?

Jag vill faktiskt hålla med Boj i frågeställningen. Skälet till att pälsen blir avskavd under sadelns bakände är oftast att man har en sadel som ligger i bakvikt.

Så var det med min sadel, och när den stoppades om försvann problemet.

Nej det är det inte, i detta fall som TS beskriver. benämningen är "vinterskav" och den är oerhört vanligt på lite känsliga hästar. Samma sadel som med sommarpälsen ligger utan minsta lilla millimeter rugg, orsakar avskav på vinterpälsen. Inga som helst ovanligheter och det handlar alltså inte om att sadeln ligger dåligt ö.h.t. Samma hästar får tex skav av tyglar, skänkel, gjordar osv - endast vintertid.

Prova med att balansera mikromineralerna i foderstaten.

Hår, hud och hovar behöver i princip samma näring. Jag brukar rekommendera hästägare att läsa följande artikel av Dr. Eleanor Kellon som är en av världens främsta experter på utfodring av hästar:

http://shop.textalk.se/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Även om din häst inte har problem med hud och hovar kan det vara så att det blir pälsen som får bli utan näring vid en bristsituation.
Tack. Jag har nu läst artikeln och ska sätta mig och räkna igen. :)

Nej det är det inte, i detta fall som TS beskriver. benämningen är "vinterskav" och den är oerhört vanligt på lite känsliga hästar. Samma sadel som med sommarpälsen ligger utan minsta lilla millimeter rugg, orsakar avskav på vinterpälsen. Inga som helst ovanligheter och det handlar alltså inte om att sadeln ligger dåligt ö.h.t. Samma hästar får tex skav av tyglar, skänkel, gjordar osv - endast vintertid.
skav av tyglar och skänkel får de också av extra tryck på en mindre yta.
Om det bara vore skör päls så borde pälsen försvinna under hela sadeln och inte bara baktill. Att det försvinner baktill uppepå ryggen beror på att det är ett större tryck där än under resten av sadeln. :idea:

Ja fast en sadel rör sig ALLTID med hästen där bak, det ska den göra dessutom. även utan att den trycker på det sätt du vill få det till. eftersom konceptet är allmänt känt och försvinner sålänge hästen har sommarpäls.
samma sak att de just med vinterpälsen får skav av skänkel/tygel/tillochmed schabrak kanter av själva passpoalen osv på vissa hästar. aldrig annars så felaktig utrustning får du glömma i detta fallet ;)

Skavet kommer av RÖRELSE, inte av tryck. Han rör sig mycket genom hela kroppen och det resulterar ju i att schabraket glider lite fram och tillbaka längst bak, framför allt i traven.

Varför jag refererade till förra ägarens sadlar var för att de låg annorlunda än min (som ligger perfekt enligt två sadelutprovare, en sadelmakare, mig själv, två dressyrtränare, en veterinär samt alla andra jag visat den för), och ändå kom samma skav. I början av förra vintern låg min sadel i framvikt, med samma skav.

Ot men vojlock ger oftast inte alls samma skav.

Och joina fb-gruppen om du vill fråga om mikromineraler :-D sök på "järnfritt"

skav av tyglar och skänkel får de också av extra tryck på en mindre yta.
Om det bara vore skör päls så borde pälsen försvinna under hela sadeln och inte bara baktill. Att det försvinner baktill uppepå ryggen beror på att det är ett större tryck där än under resten av sadeln. :idea:
Fast det behöver verkligen inte ha med sadelns passform att göra.

Min häst är också en sån som skav av "allting" när han har vinterpäls. Nu rider jag sen ett år tillbaka i en s.k. barbackapad/"kameldrivarkudde" och sitter öht inte i närheten av bakvalvskudden eller kanten på schabraket, ändå är det där min häst får problem med skav såhär års. Det beror inte på att bakvalvet eller schabraket trycker utan på att det rör sig mest där.

I övrigt kan jag tyvärr inte tillföra tråden alltför mycket, men jag tror också att mikromineralerna kan vara en nyckel till det. (Jag upplevde dock viss förbättring på min häst förra året, då gav jag extra mycket protein samt bakjäst från augusti, utöver uträknad och balanserad foderstat), i år började jag lite senare. Eftersom jag inte haft någon mikromineralanalys något av åren kan jag ju iofs inte svara på om det har med saken att göra alls...

Jag har fått skav på BÅDA hästarna EN vinter då jag bytte mineralfoder.
Överallt där de fick hudkontakt.

Efter det gick jag tillbaka till chevinal o S J o inte en tillstymmelse av pälsproblem
Har i alla år helklippt båda även i sadel/ sadelgjordsstaden o tränat mkt.

Har gett linfrö i alla år som ger en viss förbättring. Blank häst.

Min häst är likadan. Får aldrig skav med sommarpälsen och inte minsta rugg av sadel eller schabrak. På vintern får han skav av schabraket, bakom sadeln. Sadeln är utprovad och varken jag eller andra upplever att den ligger det minsta i bakvikt. Inte heller visar hästen någon ömhet i ryggen. Han kan även få skav på halsen av tyglarna.

Skulle också gärna veta om man kan göra något för att motverka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka