Har funderat lite på detta med grovfoder, sedan har jag kommit fram till att man kan VISST ge dem mycke, mycke grovfoder och UTESLUTA kraftfoder helt och hållet. Dom dör inte av att inte få kraftfoder,alls. OM näringsvärdena i grovfodret är så PASS bra, då kan de lika gärna äta enbart det. Det är väl för att de arbetas som man ska ge dem lite, lite kraftfoder.
Min märr äter pyttelitet kraftfoder, endast på kvällen, och hon har hösilaget som hon hellre äter, det får hon mängder av i hagen ändå och hon mår gott. Näringsvärdena är jättebra.
Det där med svettringar i bakre låret har jag ingen aning om, men det här med att hästarna kanske få nångång såna där som ser ut som mjäll på halsen eller nånstans på kroppen beror det oftast på att de har fått i sej tillräckligt med protein.
Vet inte om det är främst de hästar som ligger i hård träning. Några hästar har fått det, då man får minska lite men det är inte lika otäckt att ge dem mängd av grovfoder som kraftfoder --> koliktendenser.. fångtendenser..
//Carolrita