För mycket begärt av medryttare?

Fengur

Trådstartare
Hej!

Jag har en medryttare på en av mina två islandshästar. Hon är 12 år och har skött hästen i 1 år nu. Jag bor 1 mil från mitt stall, hon 100 meter. Jag vill inte att hon ska göra för mycket så att hon tröttnar. Det hon brukar göra är att ta in och ut hästarna, mocka dom dagar hon rider och att ibland fylla på vatten. Hon rider ca 4/dgr i veckan och behöver inte betala någonting. Jag tycker inte detta är för mycket, vad tycker ni?

MVH Sanna

Sv: För mycket begärt av medryttare?

Tar hon in och ut dom varje dag? Även dom dagar hon inte rider?
Då tycker jag det är lite mkt jobb och ansvar för en 12 åring.

Tar hon in och ut hästarna 7 dagar i veckan? Det tyckte jag lät lite magstarkt för en 12-åring. Fast å andra sidan så är ju det där en grej mellan er så det lägger jag mig inte i.

Nej hon tar inte in och ut dom varje dag. Hon brukar ha helt ledigt 1-2 dagar/vecka, det vill hon egentligen inte ha men jag säger att hon måste. De andra dagarna tar hon antingen in eller ut dom.

MVH Sanna

Nej, jag tycker inte att det är för mkt. Däremot tror jag att det är bra att du sätter en gräns för hur mycket hon får göra. Det är lätt att ta på sig lite för mycket när man är jätteintresserad av något..

Fengur skrev:
Nej hon tar inte in och ut dom varje dag. Hon brukar ha helt ledigt 1-2 dagar/vecka, det vill hon egentligen inte ha men jag säger att hon måste. De andra dagarna tar hon antingen in eller ut dom.

MVH Sanna

Om hon vill själv så är det väl okej som sagt, men om det hade varit kravet för att hon skulle få rida gratis så hade det kanske varit lite skillnad tycker jag. iaf när man är 12 år :) Men vilken tur att du har hittat en tjej som tycker det är roligt att göra mer än "bara" rida.

jag tycker inte alls det är för mycket. snarare tycker jag att det är precis så mycket som ska göra. nu vet hon ju hur hårt det är att vara hästägare, med in- och utsläpp varje dag, mockning, ryktning, motion, vatten, mat och allt som hör till. när hon blir nog gammal till att skaffa sig häst själv, så vet hon hur mycket arbete det är med dom.

men det är ju upp till dig att vara lyhörd på om hon inte vill vara med längre och då dra ner lite på hennes ansvar. men trots allt är hon 12 och då ska man kunna ta lite mer ansvar.

kul för dig att du har hittat en så ung tjej som är intresserad!

Fengur skrev:
Hej!

Jag har en medryttare på en av mina två islandshästar. Hon är 12 år och har skött hästen i 1 år nu. Jag bor 1 mil från mitt stall, hon 100 meter. Jag vill inte att hon ska göra för mycket så att hon tröttnar. Det hon brukar göra är att ta in och ut hästarna, mocka dom dagar hon rider och att ibland fylla på vatten. Hon rider ca 4/dgr i veckan och behöver inte betala någonting. Jag tycker inte detta är för mycket, vad tycker ni?

MVH Sanna

tycker inte att de låter som för mycket vill hon hjälpa till så låt henne, å hon rider ju gratis ca 4 ggr per vecka..vart mer gör man det? ;)
var glad att du har en så bra medhjälpare!

Så länge hon är nöjd är det väl inga problem! Gör klart för henne att hon inte MÅSTE göra allt utan att hon vågar säga till när hon inte vill/orkar. Men det kanske hon gör redan! Hon låter ju som den perfekta skötaren/medryttaren!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama