För högt energivärde i hösilaget vid fri tillgång?

B

Bärin

Om man har ett hösilage med ungefär 6,7 MJ/kg foder, och torrsubstansen är 69%, är det för bra energivärde för att kunna ge fri tillgång på det?
Hur mkt kan man annars ge av det höet?
(Smältbart råprotein är 31 gram per kilo foder, om det har betydelse?)

Hästen i fråga är ett ganska svårfött varmblod, som motioneras ungefär varje dag, ca 1 timme per dag inte allt för hårt.

Vill så gärna ha fri tillgång, kan man annars köpa halm? Innehåller halm mycket energi?:confused:

Sv: För högt energivärde i hösilaget vid fri tillgång?

Bärin skrev:
Om man har ett hösilage med ungefär 6,7 MJ/kg foder, och torrsubstansen är 69%, är det för bra energivärde för att kunna ge fri tillgång på det?
Hur mkt kan man annars ge av det höet?
(Smältbart råprotein är 31 gram per kilo foder, om det har betydelse?)

Hästen i fråga är ett ganska svårfött varmblod, som motioneras ungefär varje dag, ca 1 timme per dag inte allt för hårt.

Vill så gärna ha fri tillgång, kan man annars köpa halm? Innehåller halm mycket energi?:confused:

Halm innehåller bara 5MJ och ingen protein. Det är bra att kompensera med!

Men har du en relativt svårfödd häst så kan du nog ha fri tillgång med ditt hö. Du har ju en för låg kvot (4.6) så du behöver bara lägga till lite proteinfoder också.

Om han får i sig 20kg/dygn så blir det 134 MJ och 620 protein. Det är rätt så mkt men blir han tjock får du väl försöka begränsa mängden.
Han får ju i och för sig sitt proteinBEHOV täckt med så pass mkt hö så jag är osäker på om det är så viktigt med proteintillskott bara för att få upp kvoten. Men du skulle t ex kunna blanda i 6-7dl soja (350-400gram) i nån dl betfor och ge honom som proteintillskott. Det borde räcka!

Okej, 5 MJ per kilo halm eller?

Jag ger honom 16 kg hösilage nu, och han äter upp allt. Men skulle helst ge fri tillgång. Fast jag vill inte att han ska bli tjock, men blir verkligen hästar tjocka av hö? Har hört att det bara blir tjocka av kraftfoder och att för mycket hö bara ger "hömage"...

Om du ger halm så sänker du kvoten ännu mer! Proteinbehovet är lika för alla hästraser, 6 gr smrp/Mj för underhåll och arbete (gäller vuxen häst). För dräktiga/digivande ston samt unghästar är det andra kvoter som gäller. Om du ger mer hösilage dvs mer energi så måste du ge mer proteintillskott för att hålla kvoten. För att svara på din fråga om halm så innehåller den 4-5 Mj/kg.
//marti

Vad avancerat allt det här med foder är:crazy:
Jag vill ha mindre energi och mer protein, men samtidigt ge honom mycket ensilage, vill helst inte ge mindre än 16 kg. Vad svårt allt blir:p
Vi har ju iofs vanligt torr hö i stallet också, men det vet jag inte om de har analys på och då måste jag börja byta nu, när han har vant in sig på det här hösilaget..

Bärin skrev:
Vad avancerat allt det här med foder är:crazy:
Kan bara hålla med! Men ju mer man lär sig ju roligare blir det men jag tror inte man någonsin blir fullärd. Det finns ju bra böcker och broschyrer att införskaffa. Bra att börja med är "Utfodringsrekommendationer för häst" som finns att beställa på SLU:s hemsida www.slu.se. Du bor inte i närheten av Östergötland? Våra distriktveterinärer ska ha en föreläsning den 24 november om foder på stationen i Väderstad.
//marti

marti130 skrev:
Kan bara hålla med! Men ju mer man lär sig ju roligare blir det men jag tror inte man någonsin blir fullärd. Det finns ju bra böcker och broschyrer att införskaffa. Bra att börja med är "Utfodringsrekommendationer för häst" som finns att beställa på SLU:s hemsida www.slu.se. Du bor inte i närheten av Östergötland? Våra distriktveterinärer ska ha en föreläsning den 24 november om foder på stationen i Väderstad.
//marti

Jag tycker att foder är jätteroligt, eller jag har börja tycka det nu
:D Roligt men svårt!
Jag bor i sthlm, så det blir nog tyvärr lite långt. Men jag ska kolla det där på SLU, verkar väldigt intressant, blir så imponerad på dig och nga nadra i det här forumet som verkar kunna så mkt om foder :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar