För gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrbrud
  • Startdatum Startdatum
D

Dressyrbrud

Vi har ett B-ponnysto ute på försäljning, men vi får ev. tillbaka henne snart och vi funderar då litegrann på att ta föl på henne eftersom hon är avkastardrottning och ingen vågar rida henne. It´s Me RW 927 (även kallad Titti) är född 1990 och är e. Carneval II RW ? och u. Malma Camilla RW ?, Titti är B-premierad och har gått LB/LB innan hon fick för sig att det var superenkelt att kasta av dem små ungarna :grin:
Men, det är såhär, hon har skimmelcancer i arslet och fång om sommrarna om hon inte får gå på grushage, skimmelcancern har en veterinär checkat och sagt att det går prima att ta föl på henne fast cancern, bara hon inte hade fång medans hon gick med fölet. Men nu undrar jag, är Titti, vår vita sagoponny, lämplig att ta föl på tycker ni, fast fången, cancern och åldern? Jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om sånt här!

Sv: För gammal?

Det står ju i inlägget att hon inte fick fång när hon gick med föl ;)

TS;

Är hon för gammal blir hon antagligen inte dräktig. Jag skulle däremot inte betäcka ett fångsto. För jag har haft en högdräktig med fång (första gången i livet) och det är ingen rolig historia.

Haha.. Oj.. läste nog för snabbt.. ;)

Är också lite tveksam i o m fången. Blir ju ganska stor belastning när dom är dräktiga.

Vart står det att hon inte fick fång om hon gick med föl?

Det står däremot att hon får fång om hon inte står i en grushage.

Det är ju alltid en risk att ta föl. Men kolla henne med veterinär och ultraljuda henne så allt ser bra ut. Tar hon sig så kan hon bära fram föl. Men risken finns för fånget. Däremot vet jag flera som har fångponnyer och ser till att dom är dräktiga och har föl vid sidan för att slippa fånget.

Jag skulle inte ta föl på henne
Dels för att du skriver att hon är "avkastardrottning".
men oxå pga fången och cancern, ni vet ju inte om hon har knölar inuti, har hon det så kan det bli jätte jobbigt med ett föl oxå om man har otur.

Vart står det att hon inte fick fång om hon gick med föl?

Det står däremot att hon får fång om hon inte står i en grushage.

Kanske är det den markerade meningen som kan tolkas på olika sätt?

Vi har ett B-ponnysto ute på försäljning, men vi får ev. tillbaka henne snart och vi funderar då litegrann på att ta föl på henne eftersom hon är avkastardrottning och ingen vågar rida henne. It´s Me RW 927 (även kallad Titti) är född 1990 och är e. Carneval II RW ? och u. Malma Camilla RW ?, Titti är B-premierad och har gått LB/LB innan hon fick för sig att det var superenkelt att kasta av dem små ungarna :grin:
Men, det är såhär, hon har skimmelcancer i arslet och fång om sommrarna om hon inte får gå på grushage, skimmelcancern har en veterinär checkat och sagt att det går prima att ta föl på henne fast cancern, bara hon inte hade fång medans hon gick med fölet. Men nu undrar jag, är Titti, vår vita sagoponny, lämplig att ta föl på tycker ni, fast fången, cancern och åldern? Jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om sånt här!

Skulle inte ta föl på henne!
Varför?
- temperamentet! En så liten ponny måste vara barnvänlig!
- Ålder + sjukdomar
- Fången, inget bete gör att fölet får en sämre uppväxt i mina ögon sett. förmodligen liten hage, inget sällskap eftersom ingen vill ha sin häst i en sån hage och inget färskt gräs att äta för fölis när den börjar med det, vilket dom gör vid ett par månaders ålder.

Låter hårt, men vem skulle vilja köpa henne? Hade det varit min ponny hade jag funderat på att låta henne somna in..... Vet man hur ont dom har av cancern? fång är ju också smärtsamt och jobbigt, och det kan komma återfall när som helst.

Varför ska det alltid betäckas?

Jag tycker inte erat sto är lämpligt alls!

Dels ålder+sjukdomar, men även temperamentet!
Tänker ni inte alls på det?
Jag skulle inte betäcka en avkastardrottning som var oridbar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka