för gammal för betäckning?

M

mausi

nu undrar jag om ett sto är för gammalt för betäckning vad 16-17 års ålder? hur gammal kan dom vara?

hon har haft ett föl för 4 år sen men det är nog det enda fölet vad jag vet om.

Sv: för gammal för betäckning?

Inte om hon är frisk och är i bra form och dessutom har haft ett föl. Mitt sto fick föl i år och fyller 16 om ett par veckor, hon hade haft föl en gång förrut när hon var 5-6 år. Det har hitills gått bra och fölet är nu 6 veckor. Däremot fick hon behandlas mot livmodersbakterier då hon inte tog sig på första försöken.

Jag betäkte "mitt" sto när hon var 18 år och hon fölade utan kompikationer. Hon tog sig på andra försöket, då hon inte var helt okej i livmodern... Hingsten jag använde var mycket fertil så jag vet ju inte om hon var svår betäkt eller inte. Det som kan vara med äldre ston är att de kan ha mer cystor än yngre. Det man ska ha klart för sig är att man kan få lägga ut mycket pengar men sen inte få nått föl...
Stort lycka till!!

Vi betäckte vår kärring när hon var 17 och då hade hon haft föl när hon var 5.

Jag betäckte mitt då 16-åriga sto ifjol- med fryst semin dessutom. Allt har gått utan komplikationer och hon tog sig på första försöket. Stoet har haft två föl tidigare, vid 4 år och vid 8 års ålder. Nu är fölet sju veckor och allt går enligt boken. De mår båda prima :)

Mitt sto fick sitt första föl vid 17 års ålder.
Nu som 19-åring är hon iväg på betäckning igen. Håller tummarna för att hon blir dräktig och får en frisk fölis nästa år! :)

jasså ja jag trodde hon var på snäppet på för gammal nu ja.

men det där livmoderinflamation hur ser man det då??

Jag hade ett 20-årigt sto som jag funderade på att betäcka. För att vara riktigt säker ringde jag till Strömsholm och svaret jag fick var att är hon i god fysisk form och det tar sig så är hon inte för gammal. De föreslog också att man skulle göra ett ultraljud innan och kontrollera att allt såg bra ut, inga cystor, kvalitet på ägg mm.
Nu betäckte jag henne aldrig pga andra orsaker, men enligt vet på Strömsholm skulle det vara okej.

Pratade med min veterinär ang det här med "gamla" mammor. Min är 14 och ska bli förstföderska...
Saken är den att hästar är inte uppbyggda som tex människor och hundar i bäckenområdet.
Hästar växer inte igen (eller hur man nu ska uttrycka det) utan förblir rörlig. Så för den sakens skull är det inga problem.

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring och sitt andra som 18-åring. Tog sig på första brunsten!
Nu är hon 19 och betäck igen och i nästa vecka får jag veta om hon tagit sig!

Som många andra skriver. Be en veterinär kolla hur livmorden ser ut och ser den bra ut och hästen är frisk och kry så borde det inte vara några problem, jag betäckte mitt sto förra sommaren och då var hon 20 men tyvärr tappade hon fostret då en klantig veterinär gav henne fel smärtstillande när hon skadade sig, trots att jag sa att hon var dräktig så hon skulle vara försiktig på vad hon stoppa i hästen.
men men man kan inte alltid ha tur.

Vårt gamla sto fick föl som 6-åring. Jag föredrar att de haft ett föl som yngre men det är absolut inte tvunget.
Vi betäckte henne andra gången som 19-åring. Då fick vi ge henne en spruta för att se brunsten, och det blev tvillingar som inte upptäcktes på något av de 5 ultraljuden som gjordes. Tyvärr.. eller som tur var kastade hon.
Betäcktes om och fick föl som 21-åring, 23-åring och 24-åring. Går idag i hagen och ser ut om hon fortfarande är 20 om hon nu inte varit så gråhårig i ansiktet.:p Hon är född 81, alltså 28.
Hon betäcktes många gånger som 21-åring men det blev inget trots fina ägg. Hade valt ett fullblod för ft-aveln som visade sej ha ganska dålig fertilitet. Året därpå valde vi en hingst med riktigt bra sperma, Quite Easy. Hon blev dräktig på första semineringen både det året och året därpå.

Hon har varit tävlingshäst hela sitt liv och var/är i bra form för sin ålder. Hon har haft mycket lätta fölningar. Det har inte sett jobbigt ut. Knappt svettig ens. :laugh:

Så betäck du! :idea:

Jag har ett underbart föl i hagen efter mitt nu 24-åriga ponnysto. Hon seminerades med Dirco hästak och tog sig på första. Hon är väldigt fräsch och ser inte gammal ut. Fölningen gick väldigt bra. Hon klarade det själv och det gick på under 9 minuter. Det enda jobbiga var att hon gick över tiden en hel månad. Otroligt jobbigt för mig;). Hon fick sitt första föl när hon var 15 och då gick hon oxå över men inte så länge. Fölet var inte stort snarare rätt tunt. Jag vet inte om det hade med stoets ålder eller om hon ger små föl. Jag tycker verkligen inte att ditt sto är för gammalt om hon är fräsch.

nu undrar jag om ett sto är för gammalt för betäckning vad 16-17 års ålder? hur gammal kan dom vara?

hon har haft ett föl för 4 år sen men det är nog det enda fölet vad jag vet om.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka