För bra stam:) Tips på hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OhYeah
  • Startdatum Startdatum
O

OhYeah

Jag har det trevliga problemet att mitt sto har för bra stam:) De flesta av de högintressanta hingstarna är släkt med henne. Lite linjeavel tycker jag kan fungera väldigt bra men då hon redan är linjeavlad rätt hårt så vill jag utavla helt. Har själv bra koll men vill inte missa något alternativ och har sett att det finns några här inne med järnkoll på hingstar:) Nu till problemets kärna då- de får inte innehålla Donnerhall i ngn form(har både De Noir o Donnerhall redan), Weltmeyer eller Pik Pube. Har kika lite på trakhener men då jag vill ha rejält med storlek på avkomman känns inte det som ett helt säkert kort. Just nu är jag sugen på Bellagio. Men vill ha en större karta att välja på så snälla, kom med förslag:) Det är hennes första föl så jag har inga referenser på henne men hon kommer från en mkt gedigen och prestationssäker stam och har själv i stort sett inga nackdelar- oerhört vacker, korrekt och rör sig fantastiskt (sant faktiskt:)

Sv: För bra stam:) Tips på hingstar!

nu vet vi ju inget mer om stoet än det du skrev.

Men Apache, Bellagio, Floré Star, Tuschinski, totilas, Belissimo M, jazz mfl finns ju!

Tips på stora Trakehner-hingstar och sådana som lämnar stort
Münchhausen
Summertime
Buddenbrock
Cadeau
Friedenfürst
Irdenkreis (han är 1.78)
King Arthur
Krokant
Hofrat
Meraldik (1.76) e. Münchhausen

Hej igen!
Hon har en väldigt bra exteriör, nästan en kopia av sin far De Noir. I sin rörelse har hon bra uppförsbacke däremot skulle jag kunna önska mig lite mer upphill exteriör när hon står still. Hon är ca 1,65 men hela hennes släkt på mammans sida är riktigt stor så det kommer nog också från pappan. I stammen finns De Noir, Donnerhall ligger i andra led på både De Noir och mamman och i övrigt Weltmeyer, Romadour II och Pik Pube. Går man ännu längre tillbaka hittar man t ex Der Löwe xx, Gaspari, Flamingo, Absatz och Grunewald.
Ja, det finns några stora trakhener men de har inte så stort bakom och då är det ju rätt mkt lotteri om man inte har ngn indikation på deras egna förärvning. Totilas vore en dröm att prova men han är lite för dyr för min plånbok tyvärr. Ja, Bellagio står högt på listan:)

Det finns ju flera i min smak fina hingstar som inte skulle bli mycket eller ingen linjeavel på ditt sto.. Några förslag, skummade snabbt genom Språngrulla.se, missade säkert några och det kommer fler:

Breitling TP
Ravell ( i avel?)
Ampere (fullbokad?)
Apache
Belamour (om stoet är av god modell mycket rörligt och har lätt att sätta under sig)
Chirlon
Edward
Floré Star
Florestan I
Floricello
Hermes
Herzendieb
Highcruiser
Hohenstaufen II
JJ Ray Ban
Johnson
Lambourghini
Lingh
Quaterback
Rambo
Sir Oldenburg
Temptation
Tuschinski
Twiligt

Tror absolut du kan hitta en passande hingst som intë är släkt.
/U

Münchhausen
Summertime
Buddenbrock
Cadeau
Friedenfürst
har alla ett avkommeindex som visar att de lämnar stora avkommor.

Varför föreslår ingen GRIBALDI (Totilas far) ? Som Askö har säd ifrån.
Bara en undran från en Hopp-avlare.:bump:

Enligt språngrulla betäckte han 9 ston förra året men bara 2 blev dräktiga. Känns inte rätt att föreslå en hingst med så låg dräktighet.

Fast Florencio har ju både Weltmeyer och Pik Bube i sig.

Då vore Fidertanz, Figaro R eller Friendship en bättre idé

Vet du om det är några som är tävlade ?
OM det är stoet som Miaa refererar till så har kan jag knappt hitta några tävlingsresultat, däremot myckete fina resultat från unghästtester. Mamman har ju riktigt många helsyskon så man verkar har hittat en bra kombination där. Även om jag personligen inte anser stammen som "för bra".

Stoet har släktingar som tävlat med bra resultat och har själv kvaliteter för att gå i topp på championat. Av det man kan se i hennes ålder finns inga hinder för att gå hela vägen gångarts- och ridbarhetsmässigt. Skulle aldrig i mitt liv avla på ngt annat än toppindivider med bra stam, alldeles för många som gör det redan. Tyvärr skadade hon sig som treåring och blev aldrig helt bra efter det. (Inget genetiskt, en ren olycka- hon har finfina ben och har aldrig varit halt) Nu har jag slutat drömma om "mirakel" och hoppas hon förärver sig lika bra som sin stam och som hon är själv istället. För bra stam var ett skämt:) Men lite krångligt blir det när hon är släkt med så många av mina favoriter! Därför så smidigt med era utmärkta förslag:)

Helt sjukt och för skitsperma med tanke på dräktighets resultatet !

Mia

Liknande trådar

Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: Mabuse
·
W
Avel Ännu en hingstväljar tråd men den här gången till ett Nordsvensktbrukssto. Vi har ett sto av lite lättare typ som säkert en del sett...
2
Svar
39
· Visningar
11 940
Senast: Krisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar