fölvisning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 921
Sv: fölvisning

Precis som Girasol skriver så läs nog i propositionerna om det är möjligt att stamboksföra stoet samtidigt som fölvisningen. Det är inte alla som har den möjligheten.

Nu sticker jag väl ut hakan lite....
Men ibland upplever jag att de tittar även på stoet när de bedömmer bara fölungen. Ett snyggt sto (inbillar jag mig,) får lite högre poäng på sin fölis...med vissa domare.

mm det e det jag e orolig för...stoet har en enorm karprygg och ser inte snygg ut i mina ögon, men är väldigt fin i övrigt(fin hals/ansättning, fint huvud, bra kors, välbenad mm...Har lämnat många föl och dom "ärver" inte den ryggen som veterinärerna tror är en skada av rullning??Men stoet lämnar fina föl och om man nu skulle vilja visa det så är ju risken stor att fölet inte kommer vidare till tex riks pg a mamman, ÄVEN om fölet skulle vara finast på plats...

Har själv visat ston med defekter som inte varit nedärvningsbara utan p g a skador. Har inte varit några problem att få klass I på fölen iinte ens när jag även bett om bedömning på sto för stamboksföring så att verkligen har bedömt henne. Men det är en klar fördel om du kan det på papper från veterinären.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka