Fölston dåliga fötter?

mul

Trådstartare
Får era fölston dåliga fötter? Ger ni era biotin som tilläggsfoder? Min hovslagare har sagt till mig flera gånger att jag inte ska ta föl på stona i år just för att fölet tar all näring för stoet och stoet får dåliga fötter.. Att stoet måste vila och få ner näringen i fötterna igen. Är det nåt ni känner igen eller är det specifikt för de tunga raserna? Jag har ardenner..

Sv: Fölston dåliga fötter?

Mitt halvblod som är hälften xx har kanonhovar och de har inte förändrats under dräktighet.

Jag har inte märkt nåt mer än att dom blir lite mer platthovade på slutet av dräktigheten pga tyngden.

ingen av våra ston har man märkt nått på förutom ett sto som stog hos oss för ett tag sen. hon blev lite med platt fotat än vanligt men annars inget

Jag har aldrig hört att det skulle ligga till på det viset som du beskriver. Ett sto jag hade tidigare fick 12 föl på raken och hon hade jättebra fötter.

Mitt xx-sto hade jättekassa fötter innan jag betäckte henne, men när det var dags för fölning hade hon så bra hovar att det gick bra att låta henne gå barfota, det har inte hänt innan! Nu säger jag inte att hon fick bättre fötter av dräktigheten, men hon fick i alla fall bättre hovar under dräktigheten.

Mitt sto har känsliga hovar och de höll sig hyfsade till cirka 2 månader innan fölning då de blev trasigare och trasigare... och nu är det katastrof! Stora bitar lossnar och den hovslagaren hon har nu säger att det är normalt när de är nyligen barfotade (4 veckor sedan han tog av skorna) :crazy: Jag tror att fölet tog och fortfarande tar mycket näring från stoet och har de redan dåliga hovar blir de nog hårdare drabbade.

Det låter jättekonstigt i mina öron....

Antigen har stoet bra fötter eller inte, det har jag aldrig haft med om har något med dräktigheten att göra. Ett sto med dåliga fötter kan man ju fråga sig om man ska avla på dock. Om det har med näringsbrist att göra bör man ju komma tillrätta med det innan man betäcker isåfall....

Om fölet tar för mycket näring från ett sto måste man ju fodra bättre som jag ser det. Sedan finns det ston som inte är bra avelsston helt enkelt, som blir tunna/inte mår bra/mjölkar dåligt osv osv -har själv ett sådant i år och hon har fått sin första och sista bäbis här iallfall, även om fölet blev mycket fint.

mitt lånade sto hade eller har inte näringsbrist, jag har god kontakt med en mycket duktig veterinär som "kollat upp" stoet och även mycket god kontakt med erfarna uppfödare som vet vad avelston ska äta. Hon har fått tillskott anpassade för henne under hennes tidigare tävlingskarriär och nu under avels tiden.

Jag kan hålla med om att man kanske inte ska avla mycket mer på ston med "dåliga" hovar även om jag precis som du fått fin/fina föl. Fast finns det verkliga bevis på att det är ärftligt?

mitt lånade sto hade eller har inte näringsbrist, jag har god kontakt med en mycket duktig veterinär som "kollat upp" stoet och även mycket god kontakt med erfarna uppfödare som vet vad avelston ska äta. Hon har fått tillskott anpassade för henne under hennes tidigare tävlingskarriär och nu under avels tiden.

Jag kan hålla med om att man kanske inte ska avla mycket mer på ston med "dåliga" hovar även om jag precis som du fått fin/fina föl. Fast finns det verkliga bevis på att det är ärftligt?

Finns det verkliga bevis på att det INTE är ärftligt?

näe, tvärtom bättre men jag får roa mig med att verka henne varannan vecka för annars flyter hon iväg o splittar kanterna. Hon är ju rätt stor även min dam med sina 750 kg i normalvikt men hon är jättefin i fossingarna.
Ska förtydliga med att hon inte får så mkt mer än bete, salt och 1 kg kraftfoder för fölston.

Det kan säkert vara både och men hovarna är superviktigt på en häst. Jag avlar själv på en ras där det har glömts bort och det är nu ett problem inom rasen. Man får ju givetvis se till helheten på alla djur i avel, vad är bra och vad är dåligt - ingen häst är perfekt men bedriver man avel på en ras där exempelvis hovproblem är mer förekommande så får man nog tänka en och två gånger extra. Och jag tror inte att dåliga hovar har något med dräktighet att göra.

*lite kl*

Jag hade ett sto som var helt hopplös i fötterna, men var det hela tiden. Det var flisor som lossnade, hovbölder osv,osv. Oavsett föl eller inte. Denna har haft en hovspricka, en på varje hov fram. Den ena har blivit bättre och den andra sprack upp ordentligt för en tid sen. Hovarna är inte dåliga på så sätt att dom går sönder eller nåt sånt utan det är denna sprickan. Den andra så sprack hovarna liksom sönder och det lossnade bitar. Den här har gått oskodd hela sitt liv och hon är 6 år nu och har även jobbat lite ordentligt i skogen, men utan bekymmer med fötterna.

Idag blev hon skodd och hovslagaren tyckte att jag inte lyssnade när jag sa att hon skulle till hingsten på onsdag till 30dagars brunsten. Jag får börja ge henne biotin, men det stora bekymret är troligtvis att eftersom min hovslagare fick hjärtinfarkt strax efter nyår och har inte riktigt orkat så har troligtvis hon blivit lite lång i tårna och därav så sprack det upp när hon var så tung innan fölningen för 3 v sen.

Vill förtydliga att jag inte säger att ditt sto har för dåliga hovar för att hon ska avlas på eller dylikt! Det vet jag inget om -det var en parentes, men poängen var att jag inte tror att dräktigheten eller hur mkt näring ett sto ger till sitt föl per automatik inverkar på hovarna. Om hovarna blir sämre pga för lite näring tex på ett dräktigt eller digivande sto så har hela stoet näringsbrist och får för lite mat/näring.

Själv har jag dock aldrig sett det, om hovarna påverkas pga näringsbrist har det ju gått längre tid än när man ser det på hela stoet så att säga.

Själv har jag dock aldrig sett det, om hovarna påverkas pga näringsbrist har det ju gått längre tid än när man ser det på hela stoet så att säga.

Nä, som mitt sto som har fantastisk päls och i gott hull och välmående för övrigt men med väldigt dåliga hovar

Stoet är fet så dålig näring har hon inte fått, utan det var mest om det var så att alla ger biotin eller om jag ska börja och se vad som händer.. Hovslagaren är tvärsäker att det beror på att fölet tar all näring från stoet.. Men om jag ger biotin så kan h*n inte klaga på det iaf ;). Men gärna mera exempel på vad som hänt med ston och deras fötter.:)

Jag har aldrig varit med om att en häst får dåliga hovar av att vara dräktig, men det kan ju vara att den har så dåliga hovar att den inte fixar att gå barfota.
En häst kan ju vara fet och ändå undernärd, precis som en människa kan. I mina öron låter det som stoet har gett av sina egna reserver till fölet. Det går år "extra allt" sista tiden i dräktigheten, vilket inkluderar extra proteiner och troligen extra mineraler (iallafall selen).
Vad har hon fått för mat under högdräktigheten?
/U

Stoet är fet så dålig näring har hon inte fått, utan det var mest om det var så att alla ger biotin eller om jag ska börja och se vad som händer.. Hovslagaren är tvärsäker att det beror på att fölet tar all näring från stoet.. Men om jag ger biotin så kan h*n inte klaga på det iaf ;). Men gärna mera exempel på vad som hänt med ston och deras fötter.:)

Jag har inte sagt att alla dåliga hovar beror på näringsbrist (läs om, läs rätt) men i detta fallet du skriver om så skriver du ju själv att detta skulle vara anledningen! Och en häst får inte näringsbrist enbart i hovarna det säger ju sig själv!

Om det är näringsbrist hästen har så har hela hästen naturligtvis näringsbrist. och det kan den för övrigt mycket väl ha även om den är tjock osv. Men jag håller inte med om att hästen helt plötsligt får "näringsbrist i hovarna" pga föl/dräktighet.
Och vad menas med att "näringen ska gå ner i hovarna igen"???

låter konstigt att fötterna ska bli dåliga av en dräktighet,men men. Nypon till fossingar som behöver lite extra:laugh:

Jag har aldrig varit med om att en häst får dåliga hovar av att vara dräktig, men det kan ju vara att den har så dåliga hovar att den inte fixar att gå barfota.
En häst kan ju vara fet och ändå undernärd, precis som en människa kan. I mina öron låter det som stoet har gett av sina egna reserver till fölet. Det går år "extra allt" sista tiden i dräktigheten, vilket inkluderar extra proteiner och troligen extra mineraler (iallafall selen).
Vad har hon fått för mat under högdräktigheten?
/U

Hon har fått fri tillgång på hö hela vintern(Ätit i snitt 40kg/dag), ½liter betfor som blötläggs, 4liter korn/havre/rågvetekross, mineraler, tokosel( Ett rågat mått). Krossen ökade jag litegrann innan fölning. Mineralerna har hon fått 1gult mått, som brukar ligga i mineralhinken. Jag tror inte på att det är näringsbrist, utan att tårna blivit för långa. Och jag kan inte själv göra så mycket förutom att raspa till och snygga till dom. Verka ordentligt överlåter jag till hovslagaren.

Grejjen var att hovslagaren gnisslade redan i fjol om att man inte ska betäcka flera år i rad för att stoet blir utan näringsämnena och hovarna blir utan..

Det stoet jag hade innan hade verkligen näringsbrist när jag köpte henne (Hon såg ut som hej, kom och hjälp mig) och då föll hovarna isär, det lossnade bitar och hon var ömfotad. Hon hade svårt att hålla hull, allra helst efter fölning.

Jag ska försöka ta kort på henne så är det lättare att se.

Jag har inte sagt att alla dåliga hovar beror på näringsbrist (läs om, läs rätt) men i detta fallet du skriver om så skriver du ju själv att detta skulle vara anledningen! Och en häst får inte näringsbrist enbart i hovarna det säger ju sig själv!

Om det är näringsbrist hästen har så har hela hästen naturligtvis näringsbrist. och det kan den för övrigt mycket väl ha även om den är tjock osv. Men jag håller inte med om att hästen helt plötsligt får "näringsbrist i hovarna" pga föl/dräktighet.
Och vad menas med att "näringen ska gå ner i hovarna igen"???

Det jag skrev var att HOVSLAGAREN säger att fölet tar näringen från stoet. Det var det jag undrade om det var någon som varit med om det.

Och det sista var just det jag undrade med. Hovslagaren menade att när hästen inte är dräktig så får hovarna näringen igen. Är hästen dräktig så tar fölet näringen och hovarna blir utan..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 757
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 902
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka