Fölpremiering...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hur funkar det???
Först måste väl fölet registreras, och hur fungerar det? Skillnad fölbesiktning/fölpremiering?
Jag är lite frågande bla eftersom jag arbetat med dressyr och avel utomlands och vet helt enkelt inte hur det fungerar här. Vad börjar jag med och vart vänder jag mig? Fölet föddes den 20 mars och han är e: Rubinrot - Krevad - Herkules. Så han har både svensk och tysk härstamning. vad innebär det egentligen i praktiken? Allt jag gjort hitils är försäkrat honom, undrar nu vad nästa steg blir?!
Någon som kan sånt här??? Valde hingst som matchade vad jag sökte och tog aldrig reda på om reglerna blir annorlunda nu när man blandat svenskt och tyskt blod...
Tacksam för tips! :)

Jag tror inte det finns något som heter fölpremiering....
Rubinrot är ju godkänd i Sverige och stammen bakom är ju också svensk så fölet registreras hos ASVH. Du får säkert blanketten "Resultat av betäckning" (av hingsthållaren) på posten eftersom du förmodligen skall betala levande-föl avgift.
På sensommaren kan fölet visas på fölbesiktning/fölchampionat, ibland är det uppdelade arrangemang och ibland gemensamma. Det är den regionala avelsföreningen som arrangerar. Där har man även möjlighet att göra en id-koll.
På ASVHs hemsida finns information om det här.

Fölet behöver inte vara registrerat när du ska visa det på fölmönstring.
Du ska id-kontrollera fölet när du ser vilken färg det kommer att få. Detta kan du göra i samband med att du visar fölet och sedan ska det skickas till ASVH ihop med blanketten du har fått av hingstägaren. ID-kontrollanten ska skriva på både betäckningsrapport och id-papper.
Eftersom Rubinrot är godkänd för avel i Sverige så är det inget speciellt du behöver göra i samband med registreringen. Läs mer på www.asvh.se

Tack ska ni ha!

Vet inte var jag fick premiering ifrån... men ni förstod vad jag menade iallafal, ska läsa vidare på ASVH. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka