Föl utan mamma

Ballerina

Trådstartare
Suck.
Stoet som fölade för 6 dagar sedan är riktigt illa däran och kommer antagligen behöva avlivas inom en snar framtid då hon har ont och knappt kan röra sig.

Vi har letat efter något sto som förlorat sitt föl, men inte fått något resultat varken via föl- och ammajouren eller stuteri.
Verkar inte finnas någon lämplig inom Värmland eller runtom där.

Vi har börjat mata fölet med mjölkersättning så han ska ha lärt sig det tills mamman försvinner.. Nappflaskan tyckte han inte om särskilt mycket..
Hinken gjorde han lite framsteg med nu idag så det känns ju lite skönt iaf.
Vi får hoppas han lär sig dricka ordentligt snart. Kanske går det lättare när han inte får mat från något annat ställe så han verkligen är hungrig...?

Någon som har erfarenhet av något liknande som kan ge något bra tips?

Sv: Föl utan mamma

Jag hade ett sto som dog mycket hastigt när fölet var 14 dagar gammalt. Det var för fem år sedan och det året fanns gott om föl utan mamma i den landsända och alla ammor i den norra delen av landet. Så vi lyckades inte hitta någon amma till fölet.
Först så använd inte nappflaska utan börja med spann eller kanske skål i början. Ja vi körde med kastrullen som värmde mjölken i till att börja med ;)
Att man gör så är för att det fort kommer upp portioner som är större än flaskan och att det är lättare att lära fölet dricka ur spann/skål. När stoet väl är borta så blir det också enklare att få fölet att acceptera mjölken.

Det andra, om det blir aktuellt med mjölkersättning strunta i rekommendationer om hur ofta och hur mycket ett föl ska ha. Mängden är ofta (berorende på fabrikat) uträknad per månad fölet är vilket då bara stämmer ungefär i mitten av månaden. Samma med antalet utfodringstillfällen. De är anpassade efter människan som ge det istället för efter fölet. Så det bästa är om man kan att låta fölet får sin dygnsranson i mindre portioner flera gånger om dygnet. Ungefär som den hade gjort själv om stoet funnits kvar. Överbliven mjölk från ett mål går att spara i kylen och värma till nästa.

Det tredje och viktigaste är att inte särbehandla fölet. Det är fortfarande en häst och behöver en annan häst för att bli det och inte präglas på oss människor. För vår del tog det tid och massor av försök att hitta en vuxen häst som ville ta sig an fölet. Vi var och lånade shettis ston på löpande band av uppfödare här i trakten. Men fick ingen att fungera mer än något dygn som mest. Till sist hämtade vi hem ett av våra egna ston som egentligen var på station för betäckning. Som då med en gång togs sig an fölet och till och med mycket snabbt lärde sig att när vi kom ut på betet skulle fölet ha mat. Så kom med fölet till oss dygnet runt när det var dags för mjölk.

I dag är då mitt föl en stor dam som snart själv ska åka till seminstationen och som klarat av både treårstest och kvalité. Visserligen var hon dyr i foder det första året för fölmjölk är inte billigt. Vi räknar med att vi köpte mjölkpulver för ca 40 000. Men med facit handen så visst var det en dyr och jobbig sommar men det var värt var enda krona för oss. :love:

Jag håller med Masse om att det viktigaste är att hitta en annan häst som din fölunge kan bli uppfostrad av. Framförallt hingstföl kan till och med bli farliga att ha att göra med om de inte har uppfostrats på rätt sätt - av en annan häst.

Mvh Maria

För ett eller två års sedan var det häromkring en valack som faktiskt blev "mamma" till en moderlös. Naturligtvis kunde han inte ge di men han skötte så gott som all uppfostran. Har inte hört hur det gått dock

Undrar lite vart fölet bor, det står Lund på dig , men i texten står det värmland. Såg inte att något föl sökte amma på amma jouren i de trakterna heller.
Hör av dig till mig snarast då jag vet ett sto i närheten som precis har mist sitt föl och hon är en bra mamma som kanske kan ta ditt föl!!

Jag skriver under på allt som Masse sagt, och gör ett tillägg.
I fjol när vi hade ett moderlöst föl gick vi så snart som möjligt över på mjölkpellets. (Dvs så snart som vi såg att fölet drack bra med vatten och därmed skulle få i sig tillräckligt mycket vätska även utan mjölk.)
Mjölkpelletsen kunde hon få ha fri tillgång på, vilket dels innebar att hon fick mat så snart hon var hungrig, jag tror inte alls att de rekommenderade fodringsintervallerna på pulversäcken är bra för fölet, dels blev vår arbetsbörda otroligt mycket lättare och dels blev vi inte lika förkippade med mat för fölet.

vårt föl 08 förlorade sin mamma när han va liten så vi gav han napp flaska å jag hade ett sto som tog honom till sej å uppfostrade honom de gick super. killen e nu 2 år gammal i dag å e en super trevlig häst.. han fick i napp flaska till han va 4 månader sen i hink till han va 6 mån

Här e han 7 veckor gammal =)
28159131.jpg

önskar lycka till och hoppas att det löser sig på bästa sätt

Stoet jag känner ville inte ta emot den lilla... tyvärr. Hoppas verkligen att ni kan hitta någon som vill vara häst mamma.

Vi är nog många som har svarat på TS´s inlägg.

Det kommer nog att reda ut sig så småningom.

Hälsningar Lillla Grodan

Tack för alla svar..

Som ni kanske förstått så har jag haft fullt upp med den lilla fölungen dom här dagarna och har därför inte haft tid att svara..

Som sagt så ville inte "amman" ta sig an honom riktigt som vi hoppats på.
Så det fick bli en lång resa hem igen.

Vi har idag provat att ha honom med en av valackerna i hagen. Det verkar gå bra så länge som man har lite uppsikt över dom.. Man vill ju inte gärna lämna dom ensamma så han kan skadas av den större hästen.
Valacken verkar inte ha några större bekymmer över den lilla hästen som förföljer honom och han säger till vänligt men bestämt att det inte är okej att dia.

Håll tummarna nu för att detta funkar..
Jag måste snart åka hemåt (Lund) igen och då måste den gamle gubben klara sig själv med hästarna..

Måste bara fråga...

Ston som fick föl förra året, (i vart fall våra), har ju fortfarande mjölk. Kan man använda sådana, och sen komplettera med mer näringsrik mjölk?

Eller finns det någon som fölat och som som kanske skulle kunna tänka sig att ta sig an en till? Det har jag för mig jag läste om förra året, ett sto lät två dia, dels sin egen plus ett moderlöst. Man får kanske komplettera med mjölkersättning förstås

Har ett sto som fick föl förra sommaren (28:e juni) hon har fortfarande kvar lite mjölk i juvret, är en pärla till mamma och jag tror att hon skulle kunna ta sig ann fölet, hon har tom tagit sig ann förvirrade unghästar :D
vill ni prova så kan du höra av dig, hon står ändå pga. en läkande senskada.

hur lång tid höll ni på med amman?? det kan ta upp till en eller två veckor innan hon accepterar fölisen, det är ingen quick fix utan hårt arbete.

Jag bor i Lund men hästen står i Värmland..
Det är inte "min" häst egentligen. Den ägs av ett aktiebolag som jag är delägare i..

Sputnik - Vi höll på lite mer än ett dygn, och jag vet att det inte är något man bara fixar till lite snabbt. Men jag har rådfrågat "experter" i ämnet och vi kom fram till vad som är bäst för alla inblandade.
Vi har i alla fall provat och nu får fölet mjölkersättning och sällskap av en valack som sagt. Han verkar inte lida av det utan är pigg och glad ändå.

legally_insane Tack så mycket, men det kommer nog inte vara aktuellt. Tycker det är fint att så många vill hjälpa till..
Det enda som förvånar mig är att det är så få som är anmälda till föl- och ammajouren. Dom kunde inte hjälpa mig någonting då alla ston fanns i skåne typ.. Typiskt

Liknande trådar

Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 249
Senast: Tagliabue
·
Avel är det någon som är kunnig på mjölkersättning eller vad man bör ge till ett föl som slutat dia för tidigt. Fölet är 4 1/2 månad och äter...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: quintess
·
P
Avel jag har ett föl som är fött den 16 maj som kommer att förlora sin mamma snart. Stoet fick fång, tyvärr så roterade hennes hovben så...
Svar
5
· Visningar
1 910
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka