Föl som inte diar

qiva

Trådstartare
Har ett veckogammalt föl som har väldiga problem att dia. Han föddes under dramatiska former, det var egentligen en kastning då stoet trillade och inte kunde komma upp.
Han föddes på dygn 329 så egentligen är han ju inte väldigt tidig.
Stoet hade då ingen mjölk, så vi fick ge honom i flaska, vi fick ut lite råmjölk också fick han ersättning. Han har fått plasma och står under veterinärvård. Alla prover är bra och under dag två fick stoet igång mjölken. Han hade lite svårt att fatta hur man diar men vi tyckte han kom igång efter ytterligare ett dygn.

Men igår tyckte jag att han bara blev slöare och slöare och det beror nog på att han inte diar tillräckligt. Han går till juvret men står mest och slickar och tuggar, suger och sväljer dåligt. När vi hjälper honom får han lite i sig men inte på långa vägar vad han behöver. Både vi och våra veterinärer står handfallna:(
Alla tips och råd mottages gärna.

Sv: Föl som inte diar

Just när det gäller vid stoet har jag inga tips alls, men för att få honom att överleva så länge så kanske hink/skål är något att prova. Kan ju vara att han inte är tillräckligt färdig för att fatta än bara.

Det är nog nappflaska som gäller för att hålla liv i honom, och så hoppas på att han blir starkare och orkar dia själv.
Vänta inte, nappa honom, det går snabbt utför med en sån där liten!

Har man överhuvudtaget tagit ny prover nu när fölungen är sämre ,det är ju 5 dagar sedan man tog de gamla proverna ?

Mia

Senast ändrad:

En ny foalcheck och dropp hade väl kanske varit ett första steg, men det är kanske redan gjort?
Annars bör det gå att sondmata om den inte äter själv ur flaska eller hink heller...?

De har tagit prover på honom varje dag och de ser bra ut. Idag tog de även blodtryck det är också bra och de tog även prov från artären idag.
De misstänker att han har lite magsår och det får han medicin för, han har fått det hela tiden eftersom han fått så mycket olika mediciner.
Igår sonade de honom, men de tyckte han åt hyfsat nu, annars syr de dit en sond.

Som övriga har sagt se till att ta aktuella prover på fölis, mkt möjligt att den också är uttorkad om den diar så dåligt så se till att få den ordentligt uppvätskad med dropp inget gör dem så slöa som vätskebrist. Mjölka ur stoet och ge honom tills han kommer igång och äta ordentligt så att han får kraft att kämpa kan tipsa om apotekets bröstmjölkspump den som är som två rör som sitter ihop helt oslagbar att mjölka stona med ett par drag och man har en full nappflaska.
I värsta fall får han sondmatas om han inte suger ordentligt på nappflaska heller.
Det enda som är säkert är att det är bråttom så små föl är så känsliga så det finns ingen tid att vänta och se om det blir bättre utan då är det ofta försent.

Det låter ju som att veterinär redan är ordentligt inkopplad. Förmodligen är han lite prematur ändå.

Jag undrar, vad är det för ras på fölis?

Det är ett halvblodsföl. Hur mycket bör ett föl dricka per dag?

Han har fått dropp dagligen.
Veterinärerna tycker egentligen inte att han är speciellt sjuk, men som ni sagt blir han ju uttorkad och matt.
Vi vet att det är bråttom och allvarligt, därför jag frågar här för att kanske få lite nya infallsvinklar.

Mitt sto dog i år under förlossning så jag har en fölunge hemma som jag nappar. Vi ger mjölkersättning från KRAFFT till lillan.

Matade i början en gång i timmen (dosering finns på förpackningen men vi gav betydligt oftare än vad som angavs).

Nu är hon 2 v gammal och äter 6ggr/dag ca: 1,5 l/gång ur napplflaska. Min har ett sto som hon snuttar lite på men vi vet inte hur mkt hon får i sig där så vi fortsätter mata med flaska.

Om din unge äter dåligt så prova olika typer av nappar (min dricker bättre med anatomisk napp än rund ex.) o använd en nappflaska anpassad för människobebisar och inte här/lamm (de hade min lättare att dricka ur).

Lycka till!

Han fick mjölk från sin mamma nu i en spann och det drack han upp alltihop.
Så nu hoppas vi att han piggnar till lite och att det e lösningen på hans problem.

Nu får vi i honom mjölk från spann även om det tar tid då han mest lapar i sig.
Men när han är två veckor vill veterinärerna att vi ska prova med mjölkpellets, någon som har erfarenhet av det?

Nu får vi i honom mjölk från spann även om det tar tid då han mest lapar i sig.
Men när han är två veckor vill veterinärerna att vi ska prova med mjölkpellets, någon som har erfarenhet av det?

Kan fungera om det är så att du verkligen kan få tag i ren mjölkpellets, det brukar vara det svåraste. För de flesta fölfoder innehåller även annat foder än bara mjölk och det ska fölet inte ha ännu, speciellt inte om den har besvär av magsår redan.
Hittar du inte ren mjölkpellets så är fölmjölk bättre att ge om inte stomjölken räcker till.

Det är ren mjölkpellets. Problemet med honom är att han lapar, tuggar i sig mjölken när vi ger honom i spann. Det tar lång tid för honom att få i sig mjölken.
Han siar lite från stoet själv, men inte mycket, problemet är ju att vi inte vet hur mycket han får i sig när han diar.
Jag har aldrig behövt att mata ett föl "för hand".

Men är fölet korrekt i mun och svalg?
Det kanske är så att den inte kan suga ordentligt pga missbildning?

Tanken har slagit oss att han skulle ha något fel på svalg eller liknande, men veterinärerna har undersökt detta oxå.
Han lyckas ju att dia ibland från stoet, jag inbillar mig att han dricker mer från stoet nu än för någon dag sen. Han har väl lite mer ork att försöka, dock tycker jag att han borde bli lite piggare än vad han är.

När jag stod inackorderad för ett antal år sedan fick ett sto ett halvblodsföl som var prematurt fast det kom dygn 335. Han var väldigt vek i benen och han kunde inte resa sig själv på 3 dygn, han diade heller inte så bra, det som fungerade bäst där var en vanlig människonappflaska med förstorat hål.

Alla tester var ok på detta föl, vi hjälpte honom upp tills dag 4, och efter det fick vi hålla emot på bakdelen när han skulle dia ett par dagar samt ge honom extra i nappflaskan till han var ca en vecka gammal. Sakta men säkert blev han starkare, men han började inte spralla och vara pigg som andra föl valigtvis är när ute i början förräns efter ca 3 veckor.

I år är denna häst kvalad till Falsterbo som femåring, så det blev häst av honom också.

Om alla tester är ok på fölet så behöver det nog bara tid för att komma ifatt, precis som ovanstående föl. Lycka till!

Jag hoppas det löser sig lika bra för min bebis.
Veterinärerna tycker inte att han är prematur, men de sa oxå att ett föl förbereder inte det sista inne i mammans mage förrens de sista tolv timmarna.
Han kom ju ut genom en kastning så han var ju inte riktigt färdig.
Stoet har alltid gått över ett par dagar så om hon följt sitt mönster som hon brukar så kom han ju ut en vecka tidigare än vad jag beräknat.

När jag läser dina inlägg så får jag en känsla av att du fått en hjärnskadad unge.

Vilket kan ha uppstått under kastningen/syrebrist.

Nåt fel är det på ungen då den inte följer "naturlagarna" trots att ni inte hittar något fel.

Ni är helt hundra procent säkra på att, som CK undrade, det inte är något fel på mun och svalg?

Hur är mammans förhållande till ungen?

AM

Absolut känns något fel med honom.
Men ibland klarar han av att dia, ibland står han ju bara och slickar och tuggar.
Ska fråga igen om hjärnskada.
Hans mamma tar hand om honom, men hon är väldigt arg och irriterad på oss som springer där stup i ett. Vi försöker att lämna de ifred så mycket som möjligt, men vi måste ju ha i honom mat och veterinärerna måste ju hjälpa honom.
Om det nu skulle vara en hjärnskada finns det något att göra då.
Detta kommer bli stoets sista avkomma och vi är villiga att göra vad som helst för att rädda honom.
Han är något piggare idag men inte mycket.

Liknande trådar

Avel Hej! Igår på förmiddagen föddes en perfekt liten hingst..tyvärr har han legat trångt i magen och med frambenen ihopvikta. Detta innebär...
2
Svar
20
· Visningar
2 762
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: Eloise
·
Avel Stoet fölade för va en timme sedan. Ungen är premaur. Pratat med vet som sa att det enda som vi kan göra i kväll är att få i den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 070
Senast: Seabaz
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka