Föl med lös mage

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Glantan
  • Startdatum Startdatum
G

Glantan

Har ett föl (2 veckor) som har problem med magen. Hon har diarre och blir kladdig på svans och bak. Jag tvättar och håller rent så bra jag kan.Hon är pigg och äter jättebra. Är det någon som har en dunderkur (har läst att man kan ge morotspuré och a-fil).
Detta är mitt första föl, därför är jag väl extra nervös..
Tyvärr har jag inte någon bra kontakt med någon veterinär, då min ordinarie är mammaledig.

Om hon har fått det nu är det troligtvis att stoet brunstar för då brukar fölungen bli lös i magen.

Är det riktigt vattningt tycker jag att du ska ta kontakt med veterinären. Har hon varit lös helatiden sedan födseln tycker jag oxå att du ska kolla upp det.

Ett tips är att smörja med antingen olja eller vaselin vid rumpan för att slippa att avföringen fastnar i pälsen.

Lill / Stall Nöbbeled

Slickar hon på saltstenen?

Då blir de lätt lösa i magen pga för mycket salt.
Ta bort den eller sätt den så att bara stoet når.

Avmaskade du stoet dagen efter fölning?
Om inte.. ge fölis en dos nu! Kvarstår diarréen så ring Vet. och få Socatylpasta utskrivet som du ger i munnen på fölis, det gäller att snabbt få slut på 'gegget'!

Prova Du acifophilus eller liknande.....
Smörj med vattenavvisande salva i rumpan på fölet. Tvätta noga....
F.ö. har Du redan fått fler råd....
Lycka till....

Tack snälla Ni för alla råd. Har inte hunnit vara inne och kollat i forumet på ett tag.
Ska ringa vet i morgon och be att få socatylpasta utskrivet. Hon ville för allt smör i småland inte ha a-fil och gegget består.

Tack
Carina

Vi ger alltid våra föl koltabletter när dom får diarre, vanliga du köper på apoteket ca 7 st trycker vi dem, det brukar aldrig vara några problem och diarren försvinner. Värre är det att mata med morotspure, ger ni med sked???

Det var en stuteri veterinär som lärde mig det knepet för flera år sedan.

Återigen tack!
Ringde en veterinär i morse och tyckte absolut inte jag skulle ge socatylpasta, då det förstör den naturliga bakteriebalansen i tarmarna. Hon tyckte jag skulle se tiden an och gnida in baken med vasselin/terapin för att skiten inte ska bränna fast.
Ska även ta bort betfor till mor.
Om detta inte hjälper försöker jag med koltabletter.

Hur bär ni er åt för att få till alla Greamlins? Har försökt kopiera men lyckas inte.

/Carina

Bra att du kontaktat en veterinär, och jag håller med denne om att man inte ger Socatyl *direkt*!

Och som jag skrev förut (vilket du ej svarat på till fullo):

Citerar mig själv: "Avmaskade du stoet dagen efter fölning?
Om inte.. ge fölis en dos nu! Kvarstår diarréen så ring Vet. och få Socatylpasta utskrivet som du ger i munnen på fölis, det gäller att snabbt få slut på 'gegget'!" Slut på Citat.

Tillägg:
Små föl kan torka ur väldigt snabbt och överlever de trots allt så sätts sina spår på organen i kroppen, man måste få hejd på diarréen så fort den infunnit sig.. inte vänta några dagar för att se om det går över!!!

Fortsatt 'Lycka till' :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 052
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·
Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 724
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar