Försäkringsbolag

B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Vilka försäkringsbolag finns det som försäkrar hästar? Jag har Agria men skulle gärna vilja byta.
 
Sv: Försäkringsbolag

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Vilka försäkringsbolag finns det som försäkrar hästar? Jag har Agria men skulle gärna vilja byta.

ett tips är att kolla upp folksam.
Annars finns väl if, svealand å en hel drös till....
 
Sv: Försäkringsbolag

Hmm, sitter å läser Folksams försäkringsvillkor där det står att det inte omfattar lösa benbitar. Men om man gör en hältutredning och det visar sej vara lösa benbitar, täcker försäkringen ändå själva undersökningen?
 
Sv: Försäkringsbolag

det finns ju sveland ett trevligt litet bolag i södra sverige men som försäkrar hästar i hela landet. du kan gå in på deras hemsida så finner du närmsta ombud. jag har haft dem i snart 15år och de har varit jätte hjälpsamma i alla situationer. har haft en del otur med några hästar. så de kan jag varmt rekommendera.
 
Sv: Försäkringsbolag

Jag har också Agria, men funderar på att byta - men det är ju en djungel med alla regler och undantag hit och dit :confused: Vill gärna ha synpunkter på för- och nackdelar mellan olika bolag :bow:
 
Sv: Försäkringsbolag

Har också kollat runt nu när jag ska försäkra min första häst. Vad jag sett är Sveland dyrast och if billigast men frågan är om if är lika bra som folksam eller agria
Någon som vet??
 
Sv: Försäkringsbolag

På veterinärförsäkringen så täcker den lösa benbitar på alla hästar utom på kall och varmblodiga travare. SÅ har du en travare och hältan härnrörs till benbiten så ersätts ej veterinärskostnaderna för den.
 
Sv: Försäkringsbolag

Jag vill också byta från Agria men det verkar krångligt.
Har hört att Folksam är bra.
 
Sv: Försäkringsbolag

Jag har if och det funkar jättebra.

Det bästa är att man kan få ersättning för rehabilitering efter skada, tex simträning.

Jag har en bekant som jobbar på if, hon berättade för mig att de gör kundundersökningar med alla som haft skador.
Både de som fått ersättning och de som fått avslag får brev.
Bara 3% av flera tusen var missnöjda.
Det tycker jag är bra.

/Frasse
 
Sv: Försäkringsbolag

Och agria gör sådana undersökningar med och får också hög andel nöjda kunder.

Till er andra, det finns för och nackdelar med alla företag men i grund och botten skiljer sig det ingenting direkt.

Vissa (tex agria) har högre ersättning vid skada (60 000) men If istället har lägre årspremie.

Folksam täcker en hög summa men vad jag förstått inte lika mycket (tex avlivningskostnad täcks ej?).
 
Sv: Försäkringsbolag

Har folksam men gjorde en snabb kalkyl om jag skulle tagit Agria istället. Premien är mer än 2000kr dyrare, självrisken samma och visst de ersätter 60000, folksam 50000. Så kollade jag om man tog 30000 istället hos Agria, då sänktes premien med 300 kr. Alltså fortfarande nästan 2000kr dyrare per år.

Har haft långdragna problem med min häst men inte ett knyst ifrån Folksam trots att jag bytte från Sveland till Folksam bara dryga året innan problemen började. Väldigt skönt att få en räkning på dryga hundralappen - direktregleringskostnaden och se mastodontersättningen som de glatt betalat. Jättenöjd och jag har kunnat göra det som behövts med min häst.
 
Sv: Försäkringsbolag

Folksam och Agria har samma överenskommelse när det gäller övertagna försäkringar från annat bolag så där folksam inte knystar ska agria inte heller knysta.

Jag kan inte svara för agria, jag har inte jämfört alla deras försäkringar med folksam, ras för ras. Inte heller har jag ringt alla deras kunder och frågat vilka som är mest nöjda.

Dock vet jag att agria ersätter vissa saker som folksam inte ersätter.
Sen varierar det mellan raserna, mitt fullblod är billigare hos IF än hos Agria men med en annan ras kan det vara tvärtom.
 
Sv: Försäkringsbolag

Säkert kan det skilja lite mellan raserna men jag tyckte ändå att det var gigantiskt mycket skillnad i premien, nästan 75% dyrare. Och i villkoren är det ingen tydlig skillnad i vad de ersätter utan det ser rätt lika ut.

Bytte inte från Agria så de har inte så mycket med mina problem att göra.

Kollade även If, de låg i samma prisnivå som Agria. De hade ju dock det intressant tillägget där man kan få ersättning för rehab. Bra initiativ!

Men det är väl tur att vi föredrar olika, annars hade ju ett bolag fått monopol och kunnat göra vad de vill. :idea:
 
Sv: Försäkringsbolag

Sen beror det på vad de marknadsför.. Även agria ersätter rehab vad jag förstått och vore konstigt om folksam inte följt med.

Klart det är bra med flera företag, jag är för konkurrens :)
 
Sv: Försäkringsbolag

En väninna har fått sin premie höjd och stämplad som "malus"... Betalar MASSOR till dem (IF) fast hon inte har använt sin försäkring mer än vad jag använde Patsys (annat bolag). Det står det inget om i villkoren. Lurt!

Hade Folksam till Patsy (inget tak på ersättningen (veterinärvård)och fast självrisk. Även Neffi är försäkrad hos Folksam, utan tak på veterinärvården). Runt 1300kr billigare per år än Agria.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: iNHALE
·
Anläggning Jag ska byta ut lite lampor i stallet och undrar om någon har lite bilder på hur ni har det? Är det bara jag som har svårt att hitta...
Svar
17
· Visningar
1 379
  • Artikel
Hästnyheter Många hästägare är oroliga över hur försäkringsbolagen kommer att hantera den uppkomna situationen med slopad jourveterinär i...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp