Försäkra åring.

Monifa

Trådstartare
Nu var papperna skrivna och jag äger nu en 7 månaders grabb.
Men...
Han är inte försäkrad och detta ska göras omgående så fort besiktningen är utförd. Om jag förstått det rätt kommer försäkringen inte täcka eventuella typ lösa benbitar etc. efter som han inte vart försäkrad från födseln? Vad bör jag vara noga med att kolla upp när jag ska försäkra honom?

Värt att nämna är att han inte kommer försäkras i agria.
 
Sv: Försäkra åring.

Vad trist att han inte är försäkrad redan från början!

Jag skulle nog ringa försäkringsbolaget och höra vad de anser är nödvändigt att göra vid besiktning.
Vad som helst som kan vara ett dolt fel lär en ny försäkring inte täcka.
 
Sv: Försäkra åring.

Ja det tyckte jag med, särskilt när jag fastnade totalt för han...

Då ska jag göra det, är väl antagligen smartast att välja det bolag som jag redan har kontakt med (känner han som har hand om försäkringar kring djur och lantbruk) men är det något särskilt jag ska fråga mer än hur besiktningen ska vara utförd?
Han är köpt av ett företag (stuteri) och hade inga av sina hästar försäkrade.

Antar att jag måste röntga om jag ska försäkra honom högre, uppfödaren kommer gårdsbesiktiga honom.
 
Sv: Försäkra åring.

Försäkra högre? hur menar du då?

Du kan försäkra honom för samma summa du köper honom för i liv, sen så lär du kunna försäkra hur högt du önskar i veterinärvård - men sen så kommer försäkringen inte att täcka div. lösa benbitar osv. Sen så vet jag inte hur det är med karensdagar på försäkringen? Börjar den gälla direkt när man försäkrat eller tar det ett par dagar innan hästen är försäkrad?
 
Sv: Försäkra åring.

Antar att det finns vissa "gränser" för när du behöver göra en mer omfattande besiktning eller ingen alls. Min shettis till exempel behövdes inte besiktigas alls när försäkringen tecknades efter som värdet var lågt. Måste ju vara skillnad i typ av besiktning beroende på om hästen är värd 500'000 eller 5'000 :D

Kommer försäkra max i veterinärvård och inte hästens värde i liv.

"20 dagar ersätter ej vid smitta under karenstiden " har alla försäkringsbolag :)
 
Sv: Försäkra åring.

Om jag varit du hade jag tecknat en försäkring på en gång, och sedan justerat beloppen efter besiktningen om det känts nödvändigt.

En veterinärvårdsförsäkring som täcker akuta olyckor gäller från första dagen och är tryggt att ha. :)
 
Sv: Försäkra åring.

Ja det är skillnad vilken besiktning som krävs, varierar lite mellan olika bolag. Tror att det räcker med ombudsbesiktning upp till 30 A1 i alla under förutsättning att det inte är en fd travare el galoppör då krävs alltid böjprov av veterinär för att de skall gälla för hältor.
Sen är det lite olika tror något bolag har 75 som gräns andra 100 för när de även kräver röntgen.
Folksam håller precis på och rotar med sina försäkringar och ändrar, men fram tills nu i alla fall har de haft en klausul att de även tar dolda fel om hästen varit försäkrad minst 2 år hos dem innan felet upptäcktes. Men som sagt de håller på och ändrar mkt just nu så gäller nog att kolla upp så att inte det också är något de ändrar också.
 
Sv: Försäkra åring.

Försäkrar inte innan besiktningen är utförd, köpet hävs om han inte går igenom och får svar om detta i början av nästa vecka.
 
Sv: Försäkra åring.

Tänk på att du inte får ut något av att röntga innan hästen är 11, helst 12 månader. Innan dess kan det se ut som hästen har benbitar men som sen växer ihop som de ska och självklart även tvärtom. Jag pratade med min veterinär i höstas om detta då jag också har köpt en 12:a som vi antar kommer att bli stor.
Jag skulle vänta med att röntga om du inte får något problem, i alla fall nu när han inte är försäkrad från början.
 
Sv: Försäkra åring.

Mitt bolag godkänner inte ombudsbesiktning alls sedan flera år tillbaka. Om besiktning krävs ska det vara veterinär. Upp till viss ålder och värde krävs dock inte besiktning utan enbart djurägarförsäkran.

Vi kräver inte röntgen alls, men försäkrar i regel inte in A1 Liv över 100'. Då får man komplettera med A2.
Det finns undantag dock, tex spattröntgen på islänning osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkra åring.

Han kommer inte att röntgas utan bara besiktigas hemma på hos uppfödaren av veterinär :)
Har tänkt röntga innan han sätts igång sen som 2-2,5 åring.
 
Sv: Försäkra åring.

Vi kräver inte röntgen alls, men försäkrar i regel inte in A1 Liv över 100'. Då får man komplettera med A2.

Det måste ni väl tappa mängder av kunder på ? De flesta 1-2 hästs ägare vill ju ha hästarna fullvärde försäkrade och över 100 ligger ju majoriteten av tävlingshästar om vi pratar halvblod.
 
Sv: Försäkra åring.

Det var väldigt få som försäkrade in i A1 Liv och användning i över 100', de flesta gör en kombinerad och höjer livvärdet till höga belopp med A2 liv.

Det går fortfarande men vi lägger inte in dom som ombud. Själv har jag aldrig varit med om någon som velat ha sin häst högre än det i A1, däremot flera som har kombinerad A1/A2 i hög belopp.
 
Sv: Försäkra åring.

Alla bolag ligger runt 100' som gräns i A1. Möjligen att Agria kan gå högre men inte de andra bolagen. Premierna är höga ändå och skulle bli astronomiska med A1 liv högre än 100'.

Däremot lägger sig de flesta med dyra hästar - precis som Wrangler skriver - i ett högt värde i A2.

A
 
Sv: Försäkra åring.

Inga som helst problem att få högre A1 än hundra i Folksam. Vet många som vill ha säkerheten av att hästen är fullvärdes försäkrad A1 de första åren för att sedan korrigera över i A1 A2 när de vet vad de så att säga har i stallet ett sätt att skydda sin investering helt enkelt alltid en förhöjd risk att något händer första året.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 760
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: tramp
·
Hästvård Har en 2 åring som fått en chipfraktur, OP av denna är redan godkänd av försäkringsb (Folks*m). Så tid för det är bokat! Vet positiv att...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Miaa
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp