Förprövning och andra lagar på lösdrift?

Fibusen

Trådstartare
Om man har en lösdrift godkänd för säg 4 hästar,behöver man förprövning om man då har kanske två boxar också? Alltså att det FINNS plats för 6 hästar?

Och när man ska ha lösdrift ska det ju enligt lag finnas tillgång till stall,räcker det att ha tex 2 uteboxar,eller måste det vara så att det ska kunna gå att värma upp osv?
 
Sv: Förprövning och andra lagar på lösdrift?

Om man har en lösdrift godkänd för säg 4 hästar,behöver man förprövning om man då har kanske två boxar också? Alltså att det FINNS plats för 6 hästar?

Och när man ska ha lösdrift ska det ju enligt lag finnas tillgång till stall,räcker det att ha tex 2 uteboxar,eller måste det vara så att det ska kunna gå att värma upp osv?
Det ska gå att värma upp vid behov, men det fixar man lätt genom att förbereda för att kunna sätta upp en värmefläkt/lampa vid behov. Eftersom man numera får bygga ligghallar för upp till tio hästar utan förprövning torde det inte behövas förprövning för de två uteboxarna. Bygger du däremot två uteboxar och har ett stall med låt säga fyra boxar ska du däremot förpröva. Det är svårare att göra fel (att djuren mår dåligt på grund av felbygge) när man bygger ligghall än när man bygger stall/boxar. Därför får man bygga ligghallar utan förprövning numera :)
 
Sv: Förprövning och andra lagar på lösdrift?

Kolla med din länsstyrelse.

Det som gäller är dock detta; Du behöver förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.

Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva, om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planslösning, tillfälliga sjukboxar, tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad och ligghall som endast avser att ge väderskydd för högst 10 hästar när de hålls utomhus. Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för en häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 925
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp