C

Clintan

Har gått och blivit förkyld. Är nu orolig att min 7 veckors son också ska drabbas. Än så länge verkar han frisk förutom att han sover lite mer än vanligt. Någon som har erfarehet av förkylning på små barn? Vet ju att han måste bli förkyld förr eller senare, men tycker det kan vänta tills han är lite äldre.
 
Sv: Förkyld

Mina barn föddes i stort sätt förkylda och var sedan förkylda från och till hela sommaren, hösten och vintern. Enligt bvc var det normalt och bra för immunförsvaret. Men personligen var jag väldigt less på snoriga näsor! :crazy:

Mina bästa tips är Näsfrida och nässpray/droppar!!

I början hade vi ingen Näsfrida men det fungerade bra med sugrör och melittafilter! Nöden har ingen lag!! :angel:

/Timsetim
 
Sv: Förkyld

Vad är Näsfrida? Droppar till näsan ska jag skaffa, bra att ha hemma även om han inte blir förkyld denna gång, förr eller senare kommer det ju.

/Clintan - hönsmamma
 
Sv: Förkyld

Näsfrida är en snorsug. Du sätter en liten plastbehållare vid/i barnets näsa, sedan suger du ut allt snor. Snoret hamnar i behållaren och du skyddas med ett filter som finns mellan behållaren och slangen.

Min son blev förkyld runt 6-7 veckor, snorig och lite febrig, men det gick över på ett par dagar. Det är svårt att komma förbi när man lever så nära, men om du ammar honom minskar risken för att han ska drabbas.
 
Sv: Förkyld

Jag ammar. Hoppas att mina antikroppar, som jag förhoppningsvis får nu när jag är förkyld, går över till honom, så om han inte slipper bli förkyld iallafall får det lindrigare.

Sådan sug får kanske också införskaffas. Har du/ni använt en sådan och vad tyckte ni?
 
Sv: Förkyld

Min son fick krupp när han var 8 veckor. Det var mindre roligt, kan man säga. Jag tyckte han var rosslig och höll mig vaken och lyssnade, och när klockan var 04.00 lät han som en regulator från Costeaus tid och jag ringde sjukupplysningen som lyssnade på honom i telefon och sade åk in. Han var glad hela tiden, trots ång-mask, mediciner och virriga föräldrar på akuten.

Jag tycker det är obehagligt med krupp, och han får en släng var gång han är förkyld (3 ggr bara) och jag använder näsdroppar, som han hatar. Han slår efter dem och gallskriker. Men de hjälper.

Fny
 
Sv: Förkyld

Har du/ni använt en sådan och vad tyckte ni?

Ovärderlig!!!!!!! Tänk dig själv att vara förkyld och inte få snyta dig!!

Det är inte alla barn som tycker att den är jätterolig. Men det är så skönt att slippa höra snoret åka upp och ner i näsan på de stackarna!

/Timsetim
 
Sv: Förkyld

Krupp har sambons son haft när han var liten, så han har lite koll på det. Vet inte om det finns någon ärflighet när det gäller krupp? Ev har det också utlösts av att hans mamma rökt i hans närhet.
 
Sv: Förkyld

Då ska jag köpa en sådan. Än så länge har han inte blivit förkyld. Hostat några ggr, men det kan man ju göra ändå och jag är bättre, bara lite snorig.
 
Sv: Förkyld

Krupp har sambons son haft när han var liten, så han har lite koll på det. Vet inte om det finns någon ärflighet när det gäller krupp? Ev har det också utlösts av att hans mamma rökt i hans närhet.

Jag vet inte. Ingen av oss vuxna eller våra familjer har haft krupp tidigare. Ingen har heller rökt i närheten av honom.

Enligt vad barnläkaren förklarade för mig är krupp en allergisk reaktion på en viss sorts förkylningsvirus och som ofta bara uppträder i vissa väder eller väderomslag, beroende på hur "svår" den är. Allergins gåta är vad jag vet ännu just det, en gåta. Det är väl auto-immunt. Jag har en artrit samt psoriasis, pappan har en annan auto-immun hudsjukdom. Vet inte om det kan ha med saken att göra. Jag brukar tillskriva kruppens ursprung en lätt släng av otur. Bara lätt, dock.

Fny
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
3 109
Senast: Piaff
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 254
Senast: Madalitso
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp